Review: New Xpand X105 RF Lite en IR Lite 3D bril 04/06/18

Hier is een review van de Xpand X105 Lite RF en Xpand Lite X105 IR 3D brillen. Dit zijn 3D Shutter brillen die werken op een RF (Radio Frequentie) of een IR (Infra Red) 3D signaal.

Sinds de projectors en TV's 3D meekregen wordt er gebruik gemaakt van een shuttersysteem. Je hebt nu eenmaal een manier nodig om ervoor te zorgen dat het linker oog alleen het linker beeld ziet en het rechteroog alleen het rechter. Bij projectie kun je bv. 2 projectors gebruiken en het beeld via polarisatiefilters blokkeren tegenover dat van de andere projector. Met een 3D Polarisatie bril, waarvan de linker en rechter glazen op dezelfde manier geplaatst zitten kun je dus een prachtig 3D beeld op het grote doek zien. Noodzakelijk is dan wel, dat je een zilverscherm gebruikt dat het gepolariseerde licht in tact houdt en het niet depolariseert, anders zie je weer dubbel.

Zo'n zilverscherm heeft ook wat nadelen, want een goed polariserend scherm is vrij spiegelend, waardoor je hotspotting gaat zien en wat lichtverlies aan de tegenovergestelde kant van waar je zit. Je zult dus een compromis moeten vinden tussen ghosting (dat je wat van het andere beeld blijft zien dat niet voor het betreffende oog bedoelt is) en een mooi egaal beeld.

Voor normaal videoprojectie in 2D heb je eigenlijk een zo neutraal mogelijk scherm nodig voor een perfect beeld. Vandaar dat ik al een aantal jaar het HD Progressive aanprijs, dat 100% structuurvrij is, kleur neutraal en dat met een zeer brede kijkhoek.
Zie de review hier: Review van Projecta's HD Progressive

Een mooie oplossing is dus het 3D Shuttersysteem. Door het beeld zeer snel om en om te wisselen, zowel op het schermbeeld alsook op de bril, kun je beide beelden scheiden. Qua ghosting ziet het beeld er schoner uit en voor projectie heb je maar 1 projector nodig. Wel moet je ervoor zorgen dat er geen ander licht in de ruimte is dat niet met deze frequentie meetrilt, anders ga je het flikkeren van de bril zien.

Voor TV's heb je ook wel een passive 3D versie, door met een soort lenticulair systeem en circulaire polarisatie beide beelden te scheiden. Dat werkt ook erg goed, maar halveert de resolutie. Al kun je op een 4K scherm op die manier wel gewoon passief 3D in Full HD 1080P kijken.
Ook voor Projectie zijn er Polarisatorsystemen zoals Volfoni. Deze zet je voor een 3D shutterprojector en dat systeem zet dit om in circulair passief 3D, in combinatie met een zilverscherm en de circulaire 3D brilletjes die je waarschijnlijk van de bioscoop wel kent als RealD en hebt liggen.
Een review hiervan vind je hier: Review Passieve 3D met Polarisators
Mijn ervaring is alleen wel dat het 3D Shutter systeem schoner en scherper oogt.

De meeste projectors tegenwoordig maken voor het 3D nu gebruik van RF 3D (Radio Frequentie, zoals Bluetooth) en dat vind ik wel prettig. Een paar generaties terug begonnen ze met de IR (Infrarood) versie, maar als je dan even opzij keek dan was de bril het signaal alweer kwijt, viel de bril uit en zag je dubbel. Nog een groot nadeel was, dat je afstandsbedieningen het niet meer deden omdat het IR signaal de Blu-Ray-speler niet bereikte door het sterke 3D IR signaal.

Tegenwoordig zijn de 3D Shutterbrillen wel een stuk lichter geworden en doen dus niet meer zo'n pijn op je neus na 2 uur kijken.

Lees verder...

Review: JVC DLA-X5900BE / DLA-X5900WE / DLA-RS440 09/04/18

Dit is een review over de opvolger van de toen al geweldige JVC DLA-X5500 /DLA-RS420 projector en wel de; JVC DLA-X5900BE / DLA-5900WE. Zoals voorheen is deze er weer in het zwart alsook in het wit (Zie foto). Hij is leverbaar als Consumer model X5900, zowel in het zwart (BE) als in het wit (WE) verkrijgbaar, alsook in een Prosumer model RS440. Het verschil is aan de buitenkant meteen zichtbaar vanwege dat de RS-serie Prosumer versie een gouden afwerking heeft en alleen in het zwart leverbaar is. De RS-serie is eigenlijk meer voor installateurs bedoelt en volgens JVC zitten de wat betere onderdelen hierin, maar zelf is mij het verschil in beeld nog niet echt opgevallen. In deze review schrijf ik wel steeds over de X5900, maar natuurlijk geld dit alles dan ook voor de RS440.

Het betreft hier een projector met een ongelooflijk mooi transparant plaatje, vanwege de LCoS techniek die JVC DiLA noemt. Omdat het reflecterend werkt en het licht niet door het paneel heen gaat, kunnen de pixels van achteren worden aangestuurd en dus zeer dicht tegen elkaar aan geplaatst worden, waardoor je vrijwel geen pixels meer op het scherm ziet. De kleuren zien er met een LCoS systeem ook erg natuurlijk uit, waardoor zo'n projector zeer gewaardeert wordt door fotografen en film liefhebbers.

Iets waar JVC met zijn DiLA dan mee uitspringt, is het ongelooflijke zwartniveau dat deze projectors op het scherm weten te toveren. JVC is hier echt meester in en dit is werkelijk adembenemend om te zien met projectie en doet je mond open staan van verbazing. Bij het zien van een vergelijk met andere projectors bij bv. een sterrenhemel en je denkt dat het beeld al mooi zwart is, dan gaat de JVC echt nog eens een stuk dieper.

Voor wie de JVC projectors al kent en gewoon de verschillen wilt weten tussen de vorige DLA-X5500 serie en deze JVC DLA-X5900, zal ik dit hier even in het kort vertellen.
Als eerste kan ik je vermelden dat de prijs meteen al €500 is gazakt t.o.v. zijn voorganger de X5500, wat deze projector echt een koopje maakt voor wat je ervoor krijgt, ongelooflijk. De grootste upgrade heeft anderhalf jaar geleden natuurlijk al plaatsgevonden bij de JVC projectors, want toen gingen we van een projectie met een verpletterende zwartwaarde, maar met een gebrek aan lichtopbrengst, naar een bijna zelfde zwartwaarde met juist zeer veel lichtopbrengst. Daarna komt JVC met een upgrade waarbij eigenlijk maar marginale verbeteringen plaats hebben gevonden, zo ook nu weer. Wel moet ik zeggen dat de kleine dingen waar we nog iets op durfden aan te merken wel ook echt extra zijn aangepakt, waardoor we een projector hebben die eigenlijk niet zoveel te wensen meer overlaat. Zo is de e-Shift4 verbeterd en opgewaardeerd naar e-Shift5 en verloopt het beeld nu nog vloeiender. Voor de rest verschilt deze JVC DLA-X5900 niet veel met de X5500, dus om een goed beeld te krijgen van deze DLA-X5900 zoals het uiterlijk, menustructuur, afstandsbediening enz enz. verwijs ik je gewoon naar de vorige projector review:

Review van de JVC DLA-X5500 / DLA-RS420
Hier kun je lezen over de volgende onderdelen van deze projector, zoals:
- Uiterlijk - Lens - Lens Shift - Lens Memory - Lensdop - Keystone - Afstandsbediening - Bedieningspaneel - 3D Bril en 3D RF Transmitter - Wireless HDMI - Aansluitingen - Lamp - Lichtlekkage - Ventilatie - Geluidsniveau - Picture Mode - Menustructuur - Memory voor beeldafstelling - Panel Alignment.
Dit zijn allemaal zaken die hier perfect worden uitgelegd, maar niet verandert zijn in de nieuwe DLA-X5900 serie.

De dingen die wel specifiek voor deze projector gelden en wel anders zijn, zoals de ISF-kalibratie metingen, Lagtime en Ansi Lumen enz. behandel ik hieronder. Je moet deze review dus lezen als aanvulling op die van de DLA-X5500 HIER. Daar behandel ik dus zo'n beetje ook elk onderdeel ven deze projector JVC DLA-X5900.

Ik wens je veel leesplezier.

Lees verder...

Review: Optoma UHZ65 4K DLP Laser Projector 11/01/18

Hier hebben we hem dan, de Optoma UHZ65 4K DLP Laserprojector. Een projector met als basis de Optoma UHD65, maar nu wel uitgevoerd met een Laser lichtbron. De UHD serie van Optoma zijn instap 4K projectors waar veel ogen op gericht waren, hopende dat het de nieuwe vervanger kon worden voor je bioscoop aan huis en als DLP geen probleem vormt qua RBE (regenboog effect) dan kom je met een aantrekkelijk bedrag al een heel eind. 4K is alweer een tijd op de markt, maar wel een techniek dat nog erg in beweging is. Fabrikanten doen allemaal hun uiterste best om nieuwe producten op de markt te brengen en dus blijft het met elke release van een projector zeer interessant om te zien hoever ze staan en hoeveel waar je voor je zuur verdiende centen kunt krijgen.
Wil je hier meer over weten lees dan even dit stuk over: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision

Optoma heeft zich met deze UHZ65 projector breed gericht op zowel de home cinema markt, alsook de professionele markt, voor bv. musea en scholen. Die laatste zijn bij uitstek geschikt voor deze projector, gezien de Laserbron geen onderhoudt nodig heeft en op de lange termijn dus kosten bespaart. Hiervoor geeft de UHZ65 wel een zeer mooi plaatje op het scherm dat menig dataprojector behoorlijk overtreft. Toch is deze UHZ65, gezien zijn RGBYRGB colorwheel qua kleur wel volledig videogericht, maar kan met de toevoeging van extra Geel (Y) ook meer licht op het scherm toveren voor datagebruik, maar ook voor het HDR. Vandaar dat hij ook mooi kan meedraaien op de Home Cinema markt. 

Gezien Mediasluis voornamelijk gericht is op consumenten bekijk ik deze projector ook als zijnde consument, een vader die dit voor zijn gezin mogelijk zou willen aanschaffen. Wat ga ik dan krijgen hier? Hoe verhoudt hij zich ten opzichte van andere mogelijke 4K projectors? En wat voor waarde heeft de laserbron voor mij, want voor een derde minder van dit bedrag koop ik een Optoma UHD65 op lamp basis? Voor op een school of museum is een levensduur van 20.000 uur zonder onderhoud wel handig, maar voor thuis gebruik tellen andere functies toch zwaarder. Vandaar dat ik deze projector hieronder met wat verschillende 4K modellen ga vergelijken.

Op de doos staat 4K projector, maar de UHZ65 is eigenlijk geen native 4K projector met een resolutie chip van 3840x2160, of zoals Sony's Native 4K panelen 4096x2160 (omdat Sony panelen gebruikt die ook in hun bioscoop projectors zitten). Optoma gebruikt voor deze UHZ65 namelijk een Texas Instrument DLP chip met een resolutie van 2716x1528 pixels, maar maakt gebruik van een pixelshift techniek waarmee de chip 8,3 miljoen pixels op het scherm kan toveren. Vergelijk je dit met de andere 4K e-Shift technieken van bv. JVC of Epson die hetzelfde doen met een 2K resolutie paneel van 1920x1080, dan snap je wel dat dit een veel gedetailleerder plaatje moet gaan opleveren op het witte doek. Of het betere resultaat in de praktijk ook daadwerkelijk zichtbaar is en of het resultaat met dit systeem gelijkwaardig is aan een Native 4K paneel, kun je lezen in de projectorvergelijkingen onderaan deze review.

De specificaties op de doos beloven in ieder geval een lichtopbrengst van 3000 Ansi Lumen, een On Off contrast van 2.000.000:1 en dit alles met Frame interpolatie. Verders heeft deze projector een lens met verticale Lens Shift, twee ingebouwde 4W Speakers voor stereo geluid en dit met een gewicht van 9.5Kg.

Hieronder zal ik verschillende onderdelen van deze projector gaan bespreken. Ik wens je veel leesplezier.

Lees verder...

Review: Sony VPL-VW260ES / VPL-VW360ES Native 4K projectors 26/10/17

Hier is dan eindelijk de native 4K projector waar we zo lang op gewacht hebben. Een Native 4K projector die niet alleen onder de magische grens van €5000 zit, maar voor dat geld ook nog eens een prachtig plaatje op het scherm tovert. Ik heb het hier over de Sony VPL-VW260ES. Daarnaast komt Sony met een net wat meer uitgebreider model dat wel een stuk hoger geprijsd is, maar nog dieper in het zwart gaat en wat extra mogelijkheden bied qua plaatsing en gemak. Dit is de Sony VPL-VW360ES. Dit zijn werkelijk twee bijzondere projectors die naast het volledige native 4K paneel natuurlijk ook een ongelooflijk goede 1080P weergave neerzetten en dit tevens ook met behoud van de 3D weergave kunnen doen. Het beeld van Sony projectors is al geruime tijd erg dynamisch, iets waarmee Sony behoorlijk uitspringt t.o.v. andere merken en nu met de nieuwe panelen die native veel dieper gaan in het zwartniveau is dit nog sterker geworden. Voor diegene die er over nadenken om van hun 2K projector de sprong te wagen naar 4K, krijg je voor de wat hogere prijs er ook in 2K een hoop extra kwaliteit voor terug. Wie van een Sony HW50/55/65ES serie afkomt wil meestal niet de vloeiendheid en het dynamische beeld van hun Sony projector opgeven in ruil voor extra resolutie, maar ik kan je verzekeren, dat dit alles gewoon blijft, maar met nog meer diepte in het zwartniveau.

Dit zijn dan misschien wel Sony's instappers in het 4K segment, maar ze hebben een behoorlijk professionele uitstraling en maken dit ook waar qua prestaties. Het beeld ziet er namelijk voortreffelijk uit. Voor 4K zijn deze projectors natuurlijk compatible met HDCP2.2 op de HDMI 2 poort, maar kunnen geen 12Bit 4:4:4 in 50/60P weergeven omdat ze niet zoals hun grotere broer de Sony VPL-VW550ES een volledige 18Bit verwerking hebben, maar deze kost dan wel ook een stevige €3000 meer. Alles goedbeschouwd hebben deze zogenoemde 4K instappers wel de capaciteit om gewoon keurig netjes de volledige 4K UltraHD Blu-ray's weer te geven met 13,5Gb in 10Bit 4:2:0 met het HDR10 van nu die overal te koop zijn. Ze hebben geen Motionflow (Frame Interpolatie) voor 4K, maar maakte je hier toch al geen gebruik van, dan zul je dit zeker niet missen. 4K wordt op een spectaculaire wijze weergegeven met de mogelijkheid van WCG (Wide Color Gamut), om de kleuren in een grotere kleurdiepte van DCI P3 weer te geven, zoals we dit natuurlijk in de bioscoop al een tijd gewend zijn. Dit doen ze dan weliswaar zonder DCI filter, maar Sony maakt gebruik van zijn TRIluminos kleuren techniek om dit toch in een grotere kleurdiepte te kunnen doen. Het 4K doet hij tevens met HDR dat staat voor High Dynamic Range in HDR10, de tijdelijke standaard van nu waarin de films momenteel worden gemasterd voor onze 4K Ultra HD Blu-Ray's maar eventueel ook in HLG (Hybrid Log Gamma), waarvan Broadcast gebruik zal gaan maken. Het ziet er in ieder geval allemaal fantastisch uit
Wil je hier meer over weten lees dan even dit stuk over: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision

Wel hebben beide projectors Motionflow voor 1080P materiaal (2K) en tijdens het weergeven van 3D films, want ook 3D blijft gewoon op deze projectors en ziet er na ISF-kalibratie werkelijk prachtig stabiel, kleurrijk  en zeer scherp uit. Ook is Sony's beroemde Reality Creation weer aanwezig die afkomstig is van de veel duurdere VPL-VW1100ES en hebben beide projectors volgens de specificaties van Sony 1500 Ansi Lumen aan lichtopbrengst en een dynamisch contrast van 200.000:1. Ook zijn beide projectors zowel in het zwart alsook in het wit leverbaar.

Het verschil tussen beide 4K instap modellen is, dat de VW360ES een Auto Iris systeem heeft die bij de VW260ES is weggelaten. Sony weet sinds lange tijd hier erg goed gebruik van te maken en zo'n projector geeft hierdoor een nog dieper zwartniveau met vaak een algeheel net wat dieper plaatje op het scherm.  De VPL-VW260ES heeft dit dus niet.
Beide projectors hebben een elektronische lensbediening voor Focus, Zoom en Lens Shift. Op de VPL-VW360ES kun je verschillende settings hiervoor wegschrijven in de Lens Memory en ook dit is iets wat de VW260ES moet missen.
Ook qua uiterlijk zit er aan de voorkant om de lens bij de VW360ES een meer opvallende versiering dat net wat professioneler overkomt.

 Sony levert deze projectors via Mediasluis als ISF-service modellen en hiervoor zijn de projectors zeer goed te kalibreren, zijn erg stabiel en hebben een goed werkend CMS systeem. Naast een onovertroffen Prime Support heb je bij Sony een volledig verzorgde projectiebeleving.
Al deze onderwerpen en nog veel meer komen ruim aan bod en bespreek ik hieronder in deze review

Ik wens jullie veel leesplezier.

Lees verder...

Review: JVC DLA-X5500 / JVC DLA-RS420 06/04/17

Hier is hij dan,... de opvolger van de toen al geweldige JVC DLA-X5000 /DLA-RS400 projector en wel de; JVC DLA-X5500. Zoals voorheen is deze er weer in het zwart alsook in het wit (Zie foto). Hij is leverbaar als Consumer model (X5500) alsook in een Prosumer model (RS420) en het verschil is aan de buitenkant meteen zichtbaar vanwege dat de Prosumer versie een gouden afwerking heeft en de RS-serie is ook alleen in het zwart leverbaar. De RS-serie is eigenlijk meer voor installateurs bedoelt en volgens JVC zitten de wat betere onderdelen hierin, maar zelf is mij het verschil in beeld nog niet echt opgevallen. Ik schrijf hier in de review meestal over de X5500, maar natuurlijk geld dit alles dan wel ook voor de RS420.

Het betreft hier nog steeds een instapmodel van JVC, dat wel ook gewoon een volledige CMS meekrijgt, iets wat ze voorheen meestal weglieten bij de instap projectors. Wel is de volautomatische lensafsluiting weer weggelaten op deze instapper wat ik een onnodige bezuiniging vindt, gezien dat zijn grotere broer echt nog meer te bieden heeft als alleen maar dat.

De grootste upgrade heeft vorig jaar al plaatsgevonden bij de JVC projectors, want toen gingen we van een projectie met een verpletterende zwartwaarde, maar met een gebrek aan lichtopbrengst, naar een bijna zelfde zwartwaarde met juist zeer veel lichtopbrengst. Deze projector is dus niet zo'n hele grote upgrade ten opzichte van die van vorig jaar, maar meer een wat verfijndere versie in waar de vorige serie nog wat tekort schoot en ik moet zeggen dat ik nu zeer tevreden ben met hoe dit heeft uitgepakt.

Vanuit de doos aangezet valt het zwart van de projectie meteen op, al zie je dan niet hoe mooi het beeld werkelijk kan zijn, van wat deze projector uiteindelijk kan weergeven. Dat komt pas echt goed tot zijn recht nadat de projector een ISF-kalibratie heeft ondergaan. Vooral de Gamma is er dit jaar op vooruit gegaan en na een passende kalibratie maakt dat het beeld van deze projector flink wat dynamischer.
Als je wilt weten wat zo'n ISF-kalibratie service is, moet je hier maar even gaan kijken: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen
Kun je zelf een ISF-kalibratie geven, dan kun je als klant ook kiezen om een JVC projector zonder ISF-service bij Mediasluis te kopen voor een gereduceerde prijs. Zonder enige ISF-kalibratie zijn deze JVC projectors uiteindelijk inferieur in vergelijking tot een gekalibreerde projector, wat je na het lezen van deze review wel zult begrijpen. Wil je achteraf alsnog een ISF-kalibratie laten doen,... dan blijven de ISF-service projectors uiteindelijk wel interessanter voor je, omdat deze projectors voor de verkoop als het ware een extra eindcontrole krijgen. Plus dat zo'n projector met alle her-kalibraties uiteindelijk ook nog veel goedkoper is dan met de losse ISF-kalibraties. 

Wat mijn bevindingen zijn zal ik hieronder bespreken en ik behandel zo'n beetje elk deel ven deze projector.
Veel leesplezier.

Lees verder...

Review: Epson EH-TW9300 / EH-TW9300W 23/01/17

Epson is eind vorig jaar binnen gekomen met een projectorserie die videoland deed opschudden. De specificaties waren veelbelovend en ik keek er dan ook naar uit om deze projectors zelf te mogen aanschouwen. Bij de eerste geruchten was er al een run van mensen die hem blind wilde bestellen, maar zelf kijk ik liever wat zo'n projector daadwerkelijk doet alvorens ik hem ga aanprijzen. Zoals bij elke nieuwe release van apparatuur is de wachttijd in het begin dramatisch en zijn wij allen ongeduldig als er iets moois voor de deur staat.

Terwijl de andere merken elk jaar met een nieuwe release kwamen, bleef Epson maar weg met hun nieuwe opvolger en kon op een gegeven moment niet meer meekomen met de concurrentie. Nu zijn ze terug en slaan meteen hard toe ook. Ja Epson heeft een hoop verandert aan deze opvolgers van de TW7200 en TW9200 serie, want het betreft hier dan ook echt een serieuze upgrade en zorgt ervoor dat de concurrentie nu ook echt met iets nieuws moeten gaan komen in plaats van een paar % meer toename in licht of een beetje soepelere videobewerking. Voor het mooie bedrag dat je voor deze Epson EH-TW9300 neerlegt krijg je een bak met licht in combinatie met een zeer diep zwart in het beeld. Tevens ook een zeer goede lens en dat moet ook wel want deze projectors hebben de mogelijkheid om in de nieuwe 4K Ultra HD standaard van nu te kunnen projecteren door middel van de 4K Enhancement compleet met HDR mogelijkheid dat er ook aan toegevoegd is. Dit alles in met een beeldbewerking van 10Bit en een kleurschakering van 1.07 Miljard kleuren.

Vanuit de doos zie je niet meteen hoe mooi en diep het beeld kan zijn wat deze projectors kunnen weergeven. Beide series zijn er flink op vooruit gegaan, maar dat zie je pas goed nadat deze zijn gekalibreerd in de ISF standaard. Als je wilt weten wat dat is moet je hier even kijken: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Deze nieuwe line-up van Epson plaatst zich ontzettend mooi tussen de Sony VPL-HW serie projectors en de instapper van JVC  in. Zo heb je voor elk budget nu een mooie opklimmende keuze in de wereld van serieuze videoprojectie. Zeg nou zelf,... de beleving van een film zal op je TV nooit zo´n impact hebben als met een levensgrote videoprojectie in je eigen bioscoop thuis.

Wat mijn bevindingen zijn zal ik hieronder bespreken en ik behandel zo'n beetje elk deel ven deze projector.
Veel leesplezier.

Lees verder...

Review: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision 14/12/16

Als we alle reclame mogen geloven om ons heen, dan is Ultra-HD vaak afgekort met UHD (Ultra High Definition) als standaard al volledig geïntegreerd in ons systeem en is je SHD Standaard High Definition systeem dat je thuis hebt staan en of zeer goedkoop kunt kopen, nu verleden tijd en ouderwets. Maar hoe meer je je hierin gaat verdiepen hoe meer je begrijpt hoeveel verandering we nog moeten ondergaan. Het lijkt ook wel of je in het wilde westen van videoland terecht bent gekomen.

UHD is nog volop in ontwikkeling. Sommige bedrijven zijn op hun eigen manier nog druk bezig met dingen aan het onderzoeken en of ontwikkelen en laten zich nog niet aan een 'standaard' vastleggen zoals de gulden standaard van Dolby met hun Dolby Vision. Zij zouden graag hun eigen standaard zien waar elk ander merk natuurlijk rechten voor moet gaan betalen bij gebruik hiervan, maar ook gewoon omdat de lat van UHD nogal hoog ligt en ze naar een manier zoeken om het toch zo goed mogelijk te leveren.
Ach,... zijn we dat niet al gewend sinds we video hebben? Als de wil van veel bedrijven om eigenwijs hun eigen standaard te gaan zetten maar niet ten koste gaat van het uiteindelijke bereik in kwaliteit. Wij als consument zien natuurlijk het liefst alle merken samenwerken naar één perfecte Ultra-HD standaard.

Dat het allemaal anders moet gaan worden staat vast, maar wat het gaat worden en of dat je nu al je videoapparatuur moet vernieuwen is een vraag die jij alleen zelf kunt bepalen. Wel is het handig als je dan weet wat er zoal speelt. Omdat de lat van Dolby Vision momenteel niet haalbaar is met de apparatuur van nu, is er intussen maar even een minimale HDR10 standaard bepaald, waar ook niet elk bedrijf zich bij neerlegt, al halen sommigen die norm vaak wel (Hier later meer over) en dit kale minimum die nu als tijdelijke standaard is neergezet is meteen ook waar veel bedrijven zich jammer genoeg meteen maar als doel volledig op richten. Maar laten we ons hier niet in gaan berusten s.v.p. want het kan nog zoveel mooier. Wel kunnen we als we hier naar kijken al een goed beeld krijgen van wat er zoal staat te gebeuren met ons videosysteem en als je alle informatie hierbij optelt, dan krijg je ook een idee hoe mooi het kan gaan worden in de nabije toekomst en of je misschien al tevreden bent met de tijdelijke standaard van nu.

Je ziet momenteel wel al veel UHD systemen die al 'mooi' afgeprijsd in de winkels liggen, maar het is zeker niet verstandig om nu zomaar iets te gaan kopen alleen maar omdat het is afgeprijsd en er UHD op de verpakking staat. De kans is namelijk groot dat je met een UHD TV die je nu afgeprijsd kunt kopen helemaal geen UHD kan kijken, of als je geluk hebt je enkel de grotere resolutie kunt waarnemen. De tijdelijke standaard die nu is bepaald en waar ik straks op terug kom is op veel van deze apparatuur al niet eens meer te bewonderen.
* Houdt er rekening mee dat deze nieuwe UHD standaard en het HDR niet iets is dat je even met een firmware update kan toevoegen.

Lees verder...

Review: JVC DLA-RS400 / JVC DLA-X5000 21/04/16

Hier is hij dan,... de opvolger van de toen al geweldige JVC DLA-RS49 projector en wel de:

JVC DLA-RS400.
Het betreft nog steeds een instapmodel van JVC, dat ook gewoon een volledige CMS meekrijgt, maar JVC heeft het licht gezien en vond het tijd worden om meer van dat licht te brengen in de duisternis, zonder het zwart uit die mooie duisternis weg te halen. Dit is namelijk wat velen een beetje misten bij voorgaande series, vooral ten opzichte van wat sommige concurrenten aan licht gaven.

De specificaties zijn ontzettend mooi en de zwartwaarden gaan volgens de specs. wel niet zover als dat van zijn grotere broers, maar wel zo goed als wat tot voor kort nog tot de top behoorde in projectieland

Het betreft nu een projector met e-Shift4 om zo het 4K te simuleren als er 4K informatie via de HDMI 2.0 wordt aangeleverd. Door zeer snel een diagonale verschuiving te maken om de pixeldichtheid te vergroten ziet 4K in combinatie met HDR er geweldig uit. Tevens maakt deze serie projectors gebruik van DiLA panelen die het geprojecteerde beeld nog meer analoog doet overkomen met een wel zeer fijne pixelstructuur. Deze panelen van JVC zijn tegenwoordig een stuk sneller dan een paar jaar terug het geval was.

Aangezien ik met het vorige instapmodel van JVC al verpletterd was van de beeldkwaliteit en het zwartniveau, maar toch wel de lichtopbrengst graag hoger had willen zien was ik dus erg benieuwd om te zien hoe de belofte van JVC om deze serieuze Ultra Black Cinema projector ook dynamischer te maken met meer lichtopbrengst is waargemaakt.

De JVC DLA-X5000 is een soortgelijk projector, maar deze is herkenbaar aan de zwarte Lens Ring in plaats van de gouden Lens Ring en afwerking. Deze DLA-X5000 projector wordt meestal zonder ISF-Service verkocht en is zonder die ISF-service uiteindelijk een inferieur product in vergelijk met de JVC DLA-RS400  , wat je na het lezen van deze review wel zult begrijpen. Koop je de DLA-X5000 met ISF-service bij Mediasluis, dan zie je vrijwel geen verschil en ben je wat goedkoper uit. Wel geeft JVC aan de betere onderdelen in de DLA-RS Reference serie te doen. Ga je dus voor een zwarte ISF-service projector van JVC, moet je dit voor jezelf overwegen. Ga je voor een wit model, dan kom je automatisch op de JVC DLA-X5000 uit.
Zo kan de klant ook kiezen om de DLA-X5000 zonder ISF-service bij Mediasluis te kopen voor een gereduceerde prijs. Wil je achteraf alsnog een ISF-kalibratie laten doen,... dan blijven de ISf-service modellen uiteindelijk wel interessanter. Waarom?
Omdat de ISF-serviceprojectors voor de verkoop als het ware een extra eindcontrole krijgen en zo'n projector met alle her-kalibraties uiteindelijk ook nog veel goedkoper is dan met de losse ISF-kalibraties.

Lees voor meer begrip over ISF de review hier: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Bij het openen van de doos krijg je nog steeds meteen een WOW gevoel als je van een kleinere andere projector afkomt en deze in handen krijgt, want dit is toch echt even een serieuze machine, echt een beest van een projector. Hij is groot en echt zwaar en voelt zeer solide aan en wat meteen door je hoofd gaat is dat dit apparaat van binnen tot in elke hoek gevuld is met degelijke elektronica. Qua model is hij wel nogal hoekig, wat op een vreemde manier ook weer iets moois heeft en als 'professioneel zonder onzin' overkomt. Ja, de verwachtingen zijn meteen erg hoog. Deze reactie krijg ik ook van klanten die hem tussen de andere projectors zien staan. Dat je wat meer moet betalen voor een JVC DiLA projector, zul je wel begrijpen als je de JVC DLA-RS400   ziet en vastpakt. 

Ik ga je hieronder door wat afzonderlijke delen van de projector heen praten en vertellen wat hij zoal aan extra's heeft en hoe hij presteert. Ik wens je veel leesplezier.

Lees verder...

Review: Sony VPL-HW65ES 16/01/16

We keken er eigenlijk al een tijdje naar uit, om weer eens een echte upgrade te zien van de al fantastische Sony VPL-HW5XES serie en hier is hij dan, de Sony VPL-HW65ES. Dit is Sony's 2K vlaggenschip en geloof mij,... deze is hard te verslaan in dit prijsniveau.

Qua uiterlijk is er bij de Sony VPL-HW65ES  niet veel verander, buiten de plaatsing van de aansluitingen die wat verwisseld zijn met wat toevoegingen en ook de weglating van de analoge ingangen, maar wel zitten deze nog altijd aan dezelfde zijkant linksonder als je voor de lens staat.

Ik vind het uiterlijk van de Sony VPL-HW65ES   projector zelf erg mooi. Deze lijkt zo uit een Star Wars film te zijn binnengevlogen. De projector is zowel in het Zwart als in het Wit leverbaar. Voor in een huiskamer aan een wit plafond valt de witte versie mooi weg. Zelf vind ik de zwarte versie wel mooier en heb ik niet zozeer de behoefte om deze mooie projector te verstoppen. Wanneer je de doos openmaakt en de bescherming van de projector afhaalt, komt er een enorm wauw gevoel bij je op, zodra je de afgeronde glimmend zwarte bovenkant met de inkeping voor de lens aan de voorkant in het oog krijgt en deze mooie projector uit de doos mag hijsen. Sony heeft toentertijd met dit ontwerp erg zijn best gedaan en mag nog steeds trots zijn, wat zeker ook de reden is dat ze dit ontwerp al een tijdje in gebruik hebben. Natuurlijk, als het goed werkt en het ziet er mooi uit, waarom dan iets veranderen. Dit ontwerp is voor zo'n mooie professionele projector zelfs vrij compact vind ik.

Het professioneel uiterlijk van deze projector past zeker ook bij de beeldprestaties die hij levert. 

Voor wie er nog niet mee bekend is,... deze projector maakt gebruik van een SXRD beeldtechniek en oogt daardoor zeer analoog, wat veel fotografen en videografen erg zal bevallen, zeker omdat er vrijwel geen zichtbare pixelstructuur te zien is en kleuren zeer realistisch ogen en dit met een zwartniveau en een lichtopbrengst om van te smullen. Met het vorige model deed Sony velen al diep verbazen, maar dat heeft Sony met deze Sony VPL-HW65ES  nog eens extra weten te verfijnen. De beeldprocessen in deze projector zijn nog eens extra verfijnd en hebben een soepelheid waar menig andere projectorbouwer een voorbeeld aan kan nemen.

Laten we deze mooie lichtkanon eens gauw onder de loep gaan nemen.

Lees verder...

Review: JVC DLA-RS49 / DLA-X500 27/08/15

De JVC DLA-RS49 projector is het instapmodel van JVC, dat wel een volledige CMS meekrijgt. De specificaties zijn ontzettend mooi en de zwartwaarden gaan volgens die specs. niet zover als van zijn grotere broertjes, maar wel zo goed, als wat tot voor kort nog tot de top behoorde.

Het betreft een projector met e-Shift 3 om zo het 4K te simuleren, door zeer snel een verticale verschuiving te maken om de resolutie via pixeldichtheid te vergroten. Ook heeft JVC erg zijn best gedaan om de voorheen wat tragere panelen te versnellen. Tevens maakt deze serie projectors gebruik van de nu weer 6e generatie DiLA panelen met een nog fijnere pixelstructuur, om deze pixels visueel nog meer onzichtbaar te maken wat het geprojecteerde beeld meer analoog doet overkomen. Al met al weer heel wat verbeteringen. Ik was dus best benieuwd en keek er naar uit om deze Plasma TV onder de projectors en serieuze Ultra Black Cinema projector te mogen aanschouwen.

De JVC DLA-X500 is een soortgelijk projector, maar is herkenbaar aan de zwarte Lens Ring in plaats van de zilveren Lens Ring. Deze projector wordt zonder ISF-Service verkocht en is dus uiteindelijk een inférieur product in vergelijk met deze JVC DLA-RS49, wat je na het lezen van deze review wel zult begrijpen. 

Lees voor meer begrip over ISF de review hier: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Bij het openen van de doos krijg ik toch weer dat WOW gevoel. Dit is toch echt even wat anders. Bij het uitpakken van deze JVC DLA-RS49 projector uit de doos weet je meteen dat het een serieuze machine betreft. Wat  een beest van een projector. Hij is groot en echt zwaar en voelt zeer solide aan en wat meteen door mijn hoofd ging was dat dit apparaat van binnen tot in elke hoek gevuld is met degelijke elektronica. Wel is hij erg hoekig, wat op een vreemde manier ook weer iets moois heeft en als 'professioneel zonder onzin' overkomt. Ja, als je zoiets in je handen krijgt worden de verwachtingen meteen erg hoog. Deze reactie krijg ik dus ook van klanten die hem tussen de andere projectors zien staan. Dat je wat meer moet betalen voor een JVC DLA projector, zul je meteen begrijpen als je de JVC DLA-RS49 ziet en vastpakt. De nieuwsgierigheid is in ieder geval bij mij meteen gewekt en we zullen gaan zien of hij dat tot elke cent waarmaakt.

Ik ga je hieronder door wat afzonderlijke delen van de projector heen praten en vertellen wat hij zoal aan extra''s heeft en hoe hij presteert.

Lees verder...

Review: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen 14/08/15

Je hoort de laatste jaren nogal vaak de term vallen van ISF, maar wat is dit nu eigenlijk?

In Hollywood besparen ze noch kosten noch moeite om het beeld en de kleuren van een film zo realistisch mogelijk weer te geven, of bewust juist in een bepaalde sfeer te krijgen. Hoe kun je er nu zo zeker van zijn dat jouw TV of Projector die film dan zodanig weergeeft dat het precies is zoals de regisseur het bedoelt heeft? Hiervoor is er een standaard bepaald. De ISF standaard.

ISF staat voor (I)maging (S)cience (F)oundation en deze stichting heeft er sinds 1994 voor gezorgd dat er een standaard moet zijn, voor hoe het beeld moet worden weergegeven. Zij informeren en helpen fabrikanten bij de ontwikkelingen en geven congressen hierover. Tevens geven zij certificatie-trainingen, om dealers degelijk op te leiden om met de nodige meetapparatuur, Pattern Generators of Discs en een degelijk programma een display tot die standaard af te stellen.

Op foto 2 zie je de in 1931 ontwikkelde CIE Diagram, en toont alle kleuren, in hoeverre deze voor het menselijk oog waar te nemen zijn.
Foto 3 laat de CIE Diagram zien voor High Defenition in REC709 en de driehoek toont in hoeverre ons High Definition apparatuur de kleuren kan weergeven.

Met een ISF-Kalibratie wordt een HDTV of projector volledig doorgemeten en afgesteld volgens die ISF-standaard en in High Defenition wordt dit in REC709 gedaan zoals het voor Blu-Ray gemasterd is, waarbij de kleurdiepte weer groter is dan bij DVD in REC601, zodat deze het beeldmateriaal zo natuurgetrouw en zo optimaal mogelijk weergeeft. Voor UltraHD zoals 4K is dit momenteel in DCI P3 en later in REC2020 en zoals je op Foto 4 kunt zien, gaat de kleurdiepte dan weer veel verder.

Wil je meer weten over UltraHD en waar dat naartoe gaat, lees dan deze review hier: De weg van SHD naar UHD, via 4K-UltraHD met HDR10 naar Dolby Vision

Lees verder...

Review: Passieve 3D met Polarisators 08/07/15

Al jaren wordt er 3D geprojecteerd. Tot veel plezier van menig 3D liefhebber. Zo oud als dat de fotografie is,... zo oud is tevens de 3D fotografie. Het afdrukken werd gedaan met kleine foto's van 6 cm naast elkaar. Grotere foto's naast elkaar werden bekeken met prisma glazen of met een spiegelsysteem.

Maar hoe nu het beeld in 3D groot te projecteren?
Om het beeld voor het linker en rechter oog te scheiden zijn er nogal wat oplossingen bedacht. Velen kennen het Anaglyphen systeem wel dat gebruik maakt van een bril met links een Rood en rechts een Groen glaasje vaak van kunststof (Zie foto 1). Voor mij was de eerste kennismaking hiermee, een 3D Uitzending op televisie begin jaren 80.

Dit systeem heeft als voordeel dat je het 3D met bv. een normale TV of enkele projector kunt bekijken of een 3D foto zelfs gewoon kunt printen op papier. Het nadeel van deze oplossing is wel, dat het beeld als het ware zwart wit, oftewel rood groen is. Naderhand werd er gebruik gemaakt van Rood en Cyaan, zodat je toch nog wat meer kleur in het beeld kunt overlaten.

Voor projectie met 2 projectoren werd gezocht naar een oplossing, waarbij je gewoon je kleur kunt behouden en al snel kwam men met linear gepolariseerde filters, die het licht maar op één richting doorlaten. (Vergelijkbaar met hele fijne lamellen) Door deze gekruist te plaatsen op de projectors en evenzo in de brillen, blok je haast volledig het licht van de andere kant en kan het linkerbeeld en het rechterbeeld van elkaar worden gescheiden en zo over mekaar worden geprojecteerd. (Met de horizon op 6,5 cm als seperatie) Hiervoor is dan wel een zilverscherm nodig dat het gepolariseerde licht op dezelfde manier weer via het scherm terugkaatst naar de kijker, die met de polarisatie bril enkel het juiste beeld met dezelfde polarisatierichting naar het juiste oog doorlaat. Zou je op een normaal scherm projecteren, dan depolariseert het licht weer en weg 3D, je ziet weer dubbel.

Omdat je met lineare polarisatiefilters je hoofd niet zijwaards kunt draaien, omdat dan het licht van beide beelden wordt doorgelaten, is men de laatste tijd overgestapt op circulaire polarisatiefilters. Voor het ene oog gebruik je een linksdraaiende polar-filter en voor de andere een rechtsdraaiende polar-filter. Nu kun je je hoofd draaien en blijft het gescheiden beeld in tact.
In de 3D theaters van nu wordt dit systeem momenteel vollop gebruikt onder de naam RealD (Zie foto 2).

Lees verder...

Review: Wireless HDMI Transmitters 03/06/15

De laatste tijd is er bij Mediasluis steeds meer vraag naar Wireless HDMI oplossingen, omdat het dan niet mogelijk is om op een mooie manier een HDMI kabel te trekken of omdat de kabel dusdanig lang moet worden dat dit zonder extensies niet aan te raden is.

Een paar jaar terug had ik wel eens zo'n Wireless HDMI systeem in handen, waarbij het beeld vrij schokkerig ging, waardoor dit meer een grappig apparaatje was in plaats van een serieuze oplossing, maar vandaag de dag is dit systeem enorm verbeterd.

Voor situaties dat je een lange HDMI kabel over je plafond moet trekken, of met CAT6 Extenders in de weer moet gaan, is dit een erg mooi alternatief, vooral als je zo'n kabel maar moeilijk kan plaatsen of niet mooi kan wegwerken, of het geheel gewoonweg te duur wordt. Ook kan zo'n Wireless HDMI systeem erg handig zijn als extraatje, voor als je even snel iets wilt aansluiten op je systeem. Zo gebruik ik zelf ook een Wireless HDMI kit als extraatje, terwijl ik wel dure kabels onder de vloer heb liggen. Uit deze test zal blijken dat je niet zomaar elk systeem blindelings kunt kopen voor elk doel.

Kwalitatief blijft bekabeling het beste resultaat geven, mits je geen 20 meter HDMI voor €40 gaat trekken. Niet dat een dure kabel mooier beeld geeft,.. maar vaak wel schoner. De draadjes in een HDMI kabel zijn erg dun en als de kwaliteit van het koper matig is, kan dit resulteren in informatie verlies. Dit zie je dan door pixels die licht geven als schittertjes. Dit lijkt op ruis, maar is het niet. Dit is meer het gevolg van dat niet alle informatie voor elke pixel aankomt. Bij een korte kabel heb je hier niet zo gauw last van, maar bij lange kabels wel. Je kunt natuurlijk wel altijd een goedkopere kabel proberen en zien of het beeld schoon is of niet.
Let bij het kopen van een HDMI kabel wel op, of je een kabel hebt die de standaard van nu aankan, zoals bv. Full 3D Blu-Ray (3D Frame Packing).

Hoe dan ook,... het signaal is met HDMI kabels is normaal gesproken erg sterk, maar vooral ook de handshake met een HDMI kabel moet stabiel en snel zijn. Een goede HDMI kabel laat ook Deep Color en XV-Color door en dit is meestal wel teveel voor zo'n Wireless HDMI systeem. Ben je dus van plan om vanaf je camcorder rechtstreeks naar je TV je films af te spelen en heb je die in XV-Color opgenomen, dan zal het resultaat met een Wireless HDMI Transmitter niet hetzelfde zijn als met een HDMI kabel.
Voor al het dagelijkse gebruik en het afspelen van je 2D en zelfs 3D Blu-Ray's heb je hier geen last van.

Er zijn 4 systemen die ik hier geregeld voorbij zie komen en daarom wilde ik hier even bij stilstaan.

Lees verder...

Review: Epson EH-TW6600 / EH-TW6600W 18/05/15

Hier hebben we de Epson EH-TW6600W De W erachter duidt op het witte model met Wireless HDMI transmitter. Op die transmitter en kleur na geld alles eigenlijk ook voor de Epson EH-TW6600, het model in het zwart.
Dit is een projector die mooi tussen de Epson EH-TW6100W en de Epson EH-TW7200 valt, zowel qua prijs als prestatie.

De projector voelt zeer degelijk aan als je hem uit de doos haalt. Het eerste dat opvalt is dat hij van boven vrij hoog is en 2 grote knoppen heeft die voor de Lens Shift dienen en dat geeft meteen een blij gevoel, want zo'n Lens Shift zien we graag.

Het uiterlijk is lekker verfrissend en het ligt aan de smaak van jou persoonlijk of je het mooi vind of niet. HEt is qua afmetingen een compacte projector, maar zelf vind ik hem toch wat fors overkomen als je hem van voren bekijkt. Hij is minder diep als de EH-TW6100 maar toch komt hij een stuk groter over. In mijn kast ziet hij er zelfs groter uit dan de Sony VPL-HW55ES die er naast staat en dat is gewoon een volwaardige thuisbioscoop projector. Dit heeft alles te maken met de vorm en niet zozeer de daadwerkelijke afmeteing. Het platte vooraanzicht helpt hier ook niet echt aan mee, maar eerlijk is eerlijk,... je hebt wel een apart model projector.  
Als je deze Epson EH-TW6600Wmeeneemt om een filmvoorstelling te geven verwachten je vrienden wel wat. Zo'n voorstelling geven is erg gemakkelijk gemaakt door de ingebouwde speakers en de Wireless HDMI transmitter maakt aansluiten nog eens makkelijker

Lees verder...

Review: Projector plaatsen en uitlijnen 05/04/15

Dit stuk is speciaal geschreven voor mensen die hun projector graag zeer precies willen plaatsen zonder al teveel vertekening.

Je hebt een prachtige ISF-gekalibreerde videoprojector gekocht en deze wil je zo snel mogelijk neerzetten om eens lekker te genieten van je favoriete film in jouw eigen bioscoop. Dan komen er een aantal dingen kijken wil je een voor jou zo'n perfect mogelijk plaatje op het scherm toveren.

Waar zet je de projector neer?
Hang ik hem op, of plaats ik hem in een kast of op een plank achter mij aan de muur, of op een mooie staande zuil tussen je fauteuils in.

Vaak heeft dit te maken met de afmetingen of inrichting van je ruimte, de grootte van je projectie en hoe stil de projector is. Zet je hem naast je neer op een tafel of zuil, dan wil je geen lawaaierige projector hebben, of een projector die in de zomer veel warmte over je heen blaast. Je wilt hem ook niet zo laag aan het plafond dat je er je hoofd tegen stoot of zodanig achter je hebben staan dat je aan de schaduw op het scherm kunt zien dat je vergeten bent je haar te kammen.

Laten we een aantal obstakels bespreken.

Lees verder...

Review: BenQ W7500 verbeterd 05/03/15

De review van deze mooie BenQ W7500 DLP 3D videoprojector is aangepast.   Er zijn als je hem nu koopt of hem een firmware-update geeft namelijk wat dingen verbeterd.

Voor wie de review al helemaal gelezen had is het wel handig, als je geen zin hebt om de herschreven versie te lezen, dat ik de verbeteringen hier even apart vermeld.

Voor wie de review nog niet gelezen heeft, is het zeker de moeite waard om hem hier te bekijken:
Review BenQ W7500

Het blijft een projector die je zonder ISF-kalibratie beter links kunt laten liggen, maar als deze projector ISF-gekalibreerd is, presteert hij ontzettend mooi en behoorlijk filmisch ondanks dat het hier een DLP betreft.

Wat is er nu zoal verbeterd?
- Het ISF-kalibreren gaat nu veel netter.
- Ook voor 3D kun je volledig kalibreren, maar alleen de Normal Mode gebruiken. Eenmaal gekalibreerd geeft hij meer licht. Brilliant Color kun je hier dan beter uitlaten omdat het beeld dan juist weer minder licht geeft
- De Iris werking is drastisch verbeterd en heeft nu meer functie en valt minder op en lijkt ook minder gehorig te zijn, vergeleken bij de release.
- Wat ook erg mooi is, is dat de Auto Iris gewoon werkt tijdens het 3D en dit geeft een enorme extra diepte aan het beeld. Zo ziet het 3D er fenomenaal uit.

Al met al komt deze projector nu nog mooier uit de review en dit is zeer zeker de moeite waard om te vermelden.

Lees verder...

Review: Optoma HD91 09/01/15

Toen ik deze projector uit de doos mocht hijsen werd ik blij verrast. Wat ziet dit apparaat er ontzettend mooi en zeer professioneel uit. Smal en meer in de lengte gevormd en relatief compact. De mooie ronde vormen en stevige body met naar beneden afgeschuinde zijkanten doch iets uitstekende roosters, is echt oogstrelend om te zien en voelt ook prachtig aan, als een Ferrari zo mooi vormgegeven. Mat-zijde zwart met een glimmend zwarte contour bovenop en een ronde bolling zo naar de lens toe. Deze enorme Lens die uitsteekt belooft wat hoor.. WOW wat heeft Optoma hier een mooi ontwerp. Het uiterlijk mag er in ieder geval zeker wezen en je zult hem met trots openlijk willen showen. Echt het geheel voelt en ziet er zeer goed uit. Het is ook een projector die volgeladen is met mogelijkheden, zoals: Lens Shift (hor./Vert.),- 3D mogelijkheid + VESA,- Frame Interpolatie,- Ultra Detail, Motion Enhancer en volledige ISF-Kalibratie mogelijkheid.

Een LED projector hé,... nou dit moet wel iets moois worden. De verlichting gaat in ieder geval een stuk langer mee als met een lamp en het dringende gevoel van urenverbruik kun je meteen loslaten. Voor doeleinden als een vaste demonstratieprojector in musea bv, zou dit ook erg handig zijn. Maar goed, wij zijn vooral geïnteresseerd in hoe deze projector thuis overkomt. Ook heb je nu geen kleurenwiel meer nodig omdat je voor elke kleur een LED hebt. Hierdoor heb je minder last van het regenboog effect. (Voorbij springende kleureffecten bij heldere lichteffecten op een donkere achtergrond (3 tot 5% van de mensen zien dit bij een trage kleurenwiel). Maar ook het geluidsniveau is minder, vanwege de lichte koeling omdat LED niet zo heet wordt.

Optoma was er al vroeg bij om DLP projectors zeer betaalbaar op de markt te zetten. Vooral in de tijd dat DLP 'het' systeem was om een wat dieper zwartniveau mee neer te zetten was dat erg indrukwekkend, zeker ten opzichte van LCD en LCoS dat toen nogal achter bleef met de zwartwaarden. De technieken zijn intussen enorm veranderd en momenteel heeft DLP een beetje de top bereikt van zijn kunnen. Voor Data projectors blijft DLP erg interessant omdat je met dit systeem een enorme lichtopbrengst kunt behalen met nog steeds een redelijk dynamisch beeld. Ook voor videoprojectie in de middenklasse projectors, blijft het nog steeds een mooi systeem en geeft het een mooier dynamisch beeld dan de concurrentie doet met vaak een dieper zwart in het beeld. In dat prijssegment blijft LCD vaak nog wat achter.
Maar nu bevind Optoma zich met deze HD91 qua prijs in een professionele klasse van projectors. Kan hij zich staande houden met deze DLP techniek? Voegt LED hier nog iets aan toe?

Ik heb de projector vrij kaal ontvangen. De projector wordt geleverd met: Lensdop, AC kabel 220V, Afstandsbediening en batterijen, Snelstart kaart, CD met gebruiksaanwijzing en een Garantiekaart.
Het is een 3D projector, maar hij wordt zonder 3D bril geleverd.

Laten we hem maar eens gauw gaan bekijken.

Lees verder...

Review: Optoma HD50 14/11/14

Deze review is wat aangepast nadat ik een productiemodel ontving voor een klant en zag dat er verbeteringen zijn aangebracht.

Optoma was er al vroeg bij om DLP projectors zeer betaalbaar op de markt te zetten. Vooral in de tijd dat DLP 'het' systeem was om een wat dieper zwartniveau mee neer te zetten was dat erg indrukwekkend, zeker ten opzichte van LCD en LCoS dat toen nogal achter bleef met de zwartwaarden. De technieken zijn intussen enorm veranderd en momenteel heeft DLP een beetje de top bereikt van zijn kunnen. Voor Data projectors blijft DLP erg interessant omdat je met dit systeem een enorme lichtopbrengst kunt behalen met nog steeds een redelijk dynamisch beeld.

Ook voor videoprojectie in de middenklasse projectors, blijft het nog steeds een mooi systeem en geeft het een mooier dynamisch beeld dan de concurrentie doet met vaak een dieper zwart in het beeld. In dit prijssegment blijft LCD vaak nog wat achter.

Nu heeft Optoma een nieuw parade paardje op de markt gezet, de Optoma HD50 en natuurlijk zijn we benieuwd hoe deze presteert. Het model ziet er vooruitstrevend uit, dus dat belooft wat. Zijn bouw is wat minder breed en daardoor wat hoger vormgegeven, en zo met die afgeschuinde hoeken en grote lens mag hij er best wezen. Na meerdere DLP projectors gezien te hebben en weet hoe positief ze presteren, verwacht je ook wel wat van deze projector als je hem zo ziet. Het uiterlijk is in ieder geval veelbelovend, maar het is ook een projector die volgeladen is met mogelijkheden, zoals: Lens Shift,- 3D mogelijkheid + VESA,- MHL,- Frame Interpolatie,- Ultra Detail en ISF mogelijkheid.

Ik heb de projector vrij kaal ontvangen. De projector wordt geleverd met: Lensdop, AC kabel 220V, Afstandsbediening en batterijen, Snelstart kaart, CD met gebruiksaanwijzing en een Garantiekaart.
Het is een 3D projector, maar hij wordt zonder 3D bril geleverd.

Laten we hem maar eens gauw gaan bekijken.

Lees verder...

Review: Projecta (Da-Lite) HD-Progressive van Joe Kane 27/09/14

Veel mensen achten een scherm ondergeschikt aan de projector, terwijl een goed scherm een projector echt kan laten stralen. Tevens vervang je een projector in de loop der jaren wel een aantal keren, terwijl een goed scherm dan nog steeds hangt.
Maar wat is een goed scherm?

In het verleden werden schermen ontwikkeld met het oog op het compenseren waar de projector in te kort schiet. De projectors van toen gaven bv. te weinig licht en hadden maar een matig zwart niveau. Zo werden er schermen ontwikkeld met een hogere Gain waarde en soms wel van 2.8, wat inhoud dat het licht wat van het scherm terugkaats 2.8x versterkt is. Naderhand werden de projectors beter in het zwartniveau en wilden we niet alleen een groot helder plaatje, maar ook een dieper zwart in het beeld zien. Een scherm met een hoge Gain verlicht ook meteen het zwartniveau en dat is dan niet gewenst. Zo kwam het High Contrast scherm om de hoek kijken. Dit was dan een donkerder grijs scherm zodat het zwartniveau van de projector hiermee extra werdt verdiept, maar omdat de projectors in het begin niet veel lichtopbrengst hadden, combineerde de favrikant dit met een hoge Gain om op die manier zowel het zwartniveau alsook de lichtopbrengst te vergroten. Veel van dit soort schermen hadden een behpprlijk grof structuur met vaak zelfs spiegelende vlakjes. Zo denk ik meteen aan de GreyWolf van Optoma, dat een erg donkergrijs scherm was met een gainwaarde van 1.8 dat uit dit soort spoegelende vlakjes bestond. 

Erg leuk bedacht en voor toen zeer bruikbaar, maar nu onze huidige projectors zeer volwaardig presteren, met zelfs ISF-gekalibreerd zeer veel lichtopbrengst en met een zwartniveau om van te smullen, willen we een scherm dat juist zeer neutraal is en alles perfect weergeeft.

Het nadeel van de vroegere oplossingen was bv. dat de structuur in het scherm rommelt met de pixels van de projector zelf. Het structuur was natuurlijk niet gelijk aan da pixels van het geprojecteerde beeld en viel natuurlijk ook niet mooi samen, wat een soort visuele ruis veroorzaak dat constant in beweging is. Tevens veroorzaakt een hogere gain een hotspotting op het scherm, waarbij je dus een lichtvlek gaat zien, of waarbij je als je zeg maar links van het scherm zit, het beeld aan de andere kant van je donkerder is.
Het is dus hoog tijd voor een nieuw en neutraal schermateriaal.

Zo heeft Da-Lite samen met Joe Kane een nieuw scherm materiaal ontwikkeld dat in eerste instantie uitgebracht is onder de naam JKP Affinity. Normaal moest je voor een scherm met dit materiaal dus zeker 5 a 6 weken wachten voor het binnen was, omdat dit helemaal bij Da-Lite vanuit de US moest komen. Met veel aandringen is het eindelijk ook naar Nederland overgebracht bij de dochter-onderneming Projecta, tot veel genoegen van mij en inmiddels veel van mijn klanten.
Het materiaal is overgedoopt in de naam HD Progressive en is nu recent verkrijgbaar in 6 varianten.

Ik heb toen hier wat schermen mogen testen van dit HD Progressive materiaal van Joe Kane. Het is een volledig structuurvrij materiaal dat ook volledig kleurneutraal is en tevens een enorme kijkhoek van tot wel 170 graden heeft en dit zelfs in de 1.3 gain variant.

HD Progressive projectiedoeken zijn nu eindelijk ook beschikbaar in de Projecta serie Tensioned Elpro ConceptTensioned DescenderHomeScreen Deluxe en Full Vision. Dit zijn ook de betere schermen van projecta waarbij het projectiedoek gespannen is, rondom in het vaste spanscherm of Tab Tensioned in de betere electrische rolschermen.

Projecta omschrijft het zelf zo:
Nu de resoluties van projectoren steeds hoger worden, wordt het behoud van individuele pixels alsmaar belangrijker zodat de helderheid en detail van het beeld niet verloren gaan. De chemische formule voor deze lijn van HD Progressive projectiedoeken is ontwikkeld om het geprojecteerde beeld perfect te reflecteren en te behouden. 

De chemie achter de HD Progressive projectiedoeken is ontwikkeld om een projectiedoek te creëren zonder microscopische imperfecties waardoor het scherm praktisch verdwijnt. Het resultaat zijn briljant lichte en levendige kleuren en het beste projectiedoek voor HD, 4K en Ultra HD projectie. HD Progressive projectiedoeken zullen het beste resultaat geven qua kleurechtheid, uniformiteit en pixelbehoud.

https://www.youtube.com/watch?v=eUN_o0KQHQQ

Lees verder...

Review: Sony VPL-HW55ES 26/06/14

De Sony VPL-HW55ES is een indrukwekkende filmprojector, een vlaggenschip in het 2K sigment, dat een stabiel beeld neerzet dat voor deze prijs echt ongekend is. Om deze reden gebruiken wij deze projector zelf ook geruime tijd in ons gezin.

Het uiterlijk van de Sony VPL-HW55ES ziet er, vind ik zelf, erg mooi uit en lijkt zo uit een Star Wars film te zijn binnengevlogen. De projector is zowel in het Zwart als in het Wit leverbaar. Voor in een huiskamer aan een wit plafond valt de witte versie mooi weg. Zelf vind ik de zwarte versie wel mooier en heb ik niet zozeer de behoefte om deze mooie projector te verstoppen. Wanneer je de doos openmaakt en de bescherming van de projector afhaalt, komt er een enorm wauw gevoel bij je op, zodra je de afgeronde glimmend zwarte bovenkant met de inkeping voor de lens aan de voorkant in het oog krijgt en deze mooie projector uit de doos mag hijsen. Sony heeft met dit ontwerp erg zijn best gedaan en mag absoluut trots zijn, wat zeker ook de reden is dat ze dit ontwerp al een tijdje in gebruik hebben. Natuurlijk, als het goed werkt en het ziet er mooi uit, waarom dan iets veranderen. Dit ontwerp is voor zo'n mooie professionele projector zelfs vrij compact vind ik.

Het professioneel uiterlijk van deze projector past zeker ook bij de beeldprestaties die hij levert. Deze projector maakt gebruik van een XRDS beeldtechniek en oogt daardoor zeer analoog, wat veel fotografen en videografen erg zal bevallen, zeker omdat er vrijwel geen zichtbare pixelstructuur te zien is en kleuren zeer realistisch ogen en dit met een zwartniveau om van te smullen. Met het vorige model deed Sony velen al diep verbazen, maar dat heeft Sony met deze Sony VPL-HW55ES nog eens extra weten te verfijnen. De beeldproccessen in deze projector hebben een soepelheid waar menig andere projectorbouwer een voorbeeld aan kan nemen.

Laten we deze mooie lichtkanon eens gauw onder de loep gaan nemen.

Lees verder...

Review: Xpand X104 YOUniversal 3D Shutter Bril 02/05/14

Dit is een erg mooi product dat ik steeds meer ben gaan waarderen. Vandaar dat ik er op deze manier even apart aandacht aan wil besteden. De Xpand X104 YOUniversal 3D Brillen zijn ook echt heel universeel want ze werken op IR en RF shutter systemen, maar kunnen met de te bestellen Xpand WF-VC-1 White Flash Converter zelfs gebruikt worden voor DLP Link. Heb je een IR systeem, dan kun je ook een Xpand ADO 25-RF-X1-NP RF Emitter bestellen om dit om te zetten.

Toen deze Xpand X104 YOUniversal shutterbrillen net uitkwamen kocht ik deze meteen omdat ze zo lekker compact waren en meteen op meerdere systemen werkten, zoals mijn Epson 3D projector en Panasonic 3D TV en daarna Sony 3D projectors.

Nadien is het systeem blijven groeien en kwam er steeds een firmware Update voor uit. De brillen gingen hierdoor ook steeds mooier werken, totdat veel systemen overstapten naar RF. Logisch want er was veel ergernis bij de IR 3D systemen, omdat de bril vaak zijn signaal verloor als je even je hoofd opzij deed, maar vooral ook omdat je hele Infrarood systeem plat lag tijdens het kijken naar 3D films, want geen enkele afstandsbediening wilde nog normaal functioneren door het zeer sterke IR signaal van de projector naar de brillen toe.

Lees verder...

Review: BenQ W7500 18/03/14

Deze review is aangepast omdat deze projector na een aantal Firmware updates, of bij aankoop van een recenter model opeens nog mooier presteerd dan hij al deed en dit was zeker de moeite waard om bij te werken.

Deze BenQ W7500 projector ziet heel mooi uit vind ik zelf. Wel is hij een beetje fors van formaat. De grote lens aan de voorkant ziet er heel attractief en professioneel ogend uit. Mijn dochter was meteen erg enthousiast toen ze deze projector op tafel zag staan. Ze doen tegenwoordig erg hun best om het uiterlijk net als bij auto's op te pimpen en dat is hier ook goed gelukt. En terecht, want gezien dat deze projector perfect geschikt is voor een huiskamer,  wil je ook wat moois hebben staan. Zet je dit in je kast dan verwachten je bezoekers ook wel wat.
Kan hij dit waarmaken?

Dit is een DLP projector met een Iris aan boord. DLP is erg mooi in lichte scenes, maar haalt het normaal gesproken niet meer in de donkere scenes ten opzichte van LCD en LCoS. DLP heeft lange tijd zijn faam genoten om het diepere zwart, maar heeft nu wel zo'n beetje zijn top bereikt en is sinds een jaar of 3 door de wat duurdere LCD en LCoS projectoren voorbij gestreefd in het zwartniveau en die gaan tegenwoordig in de weergave van het  zwart ontzettend diep.
Kan BenQ dit dus oplossen met deze toegevoegde Iris?

Het beeld mag er ven deze projector ook zeker wezen en gaat echt nog een stuk dieper dan de kleinere broers uit de W-Serie. Ik verwachte best veel van een DLP beamer die een Iris toevoegt om het zwart nog eens extra te verdiepen. Dat maakt hij ook zeker waar. Verwacht je hier dus een Ultra Black projector voor in een speciaal ingerichte donkere bioscoopkamer, dan komt hij in Low Lamp Mode nu wel zeer dichtbij. 

Nog steeds doet een DLP projector het in lichtere scenes, waar andere systemen hun Iris helemaal moeten open gooien bijzonder goed en deze Dark Chip 3 met 6x Speed Wheel (3x Speed met RGBRGB Kleurschijf) en Iris om het geheel nog dieper te maken, doet dit heel erg goed.  Met deze 6x Speed Wheel is meteen ook het regenboog-effect vrijwel volledig geëlimineerd. Er was een tijd dat je voor deze specs bij een DLP heel wat geld moest neertellen.
* Het blijft wel altijd raadzaam om als je tot aanschaf wilt overgaan van een DLP projector, je het eerst gaat bekijken met je gezinsleden. Het is natuurlijk heel treurig als één persoon in je gezin niet kan meekijken, omdat die steeds kleurtjes ziet langskomen in lichte voorwerpen.

De look van het geprojecteerde beeld spat werkelijk van het scherm en is ongelooflijk dynamisch, doch mischien wel wat minder filmisch zoals in de bioscoop. Het beeld oogt meer zoals een TV, maar dan wel levens groot. Jawel,... je hebt met deze projector als het ware een indrukwekkende 3D TV van makkelijk 120". Deze 3D projector wordt alleen zonder 3D bril geleverd.

Lees verder...

Review: Epson EH-TW9200 / EH-TW9200W 15/03/14

Ik heb de Epson projectors altijd al erg mooi gevonden. Ook het design van deze Epson EH-TW9200 projector ziet er ontzettend mooi en zeer professioneel uit, zoals je op foto 1 kunt zien. Het diepe matzwart van de ombouw met de glimmend zwarte afwerking voor en de matzilveren ring om de lens, oogt als een zeer volwaardige Filmprojector. De ombouw van deze 3e generatie TW9XXX projector is steeds hetzelfde gebleven, maar waarom iets veranderen wat gewoon prachtig is en goed werkt. Je verwacht dan ook wel een prestatie als je dit apparaat zo uit de doos haalt. Hij is mooi afgerond, fors en voelt zeer solide aan.
Ja ik blijf onder de indruk als ik deze Epson vlaggenschip in mijn handen heb. Het uiterlijk heeft een behoorlijk Sci-Fi gehalte en ik kan nu al verklappen dat wanneer je van dit soort films houdt (Sci-Fi of eventueel Horror), deze projector een dusdanig mooi zwart neerzet, dat zulke films er grandioos uitzien.. Je wilt met een projector als deze echt niet meer naar de bioscoop, maar wacht ja liever 3 maanden langer tot de film op Blu-Ray te huur of te koop is. 

Het is een projector die eruit springt qua uiterlijk, maar zeker ook qua beeld, maar vooral ook omdat deze projector zeer gemakkelijk te plaatsen is in zeer verschillende omstandigheden, vanwege de lens mogelijkheden, maar ook de lichtopbrengst in verschillende Modes.

Dit model is tevens in de W uitvoering te krijgen en wordt dan in het Wit met zwarte afwerking geleverd (Ook zeer mooi, zie foto 2) en Wireless HDMI wat tevens erg goed werkt. Alles wat je dus over deze projector leest, vind je ook op de Epson EH-TW9200W terug.
Beide  projectors worden tevens geleverd met 2x 3D Brillen. De versie die ik hier bespreek is met de mat-zwarte kast met glimmend zwarte afwerking aan de voorkant, wat mooi contrasteert en er zeer professioneel uitziet.
(Zie ook foto 3)

Lees verder...

Review: Epson EH-TW7200 12/03/14

Deze Epson EH-TW7200 is een fraaie projector die qua prestatie mooi tussen de instap klasse EH-TW6100 en de professionele klasse Ultra Black EH-TW9200W projector inzit. Hij heeft ook nog eens de luxe ombouw van deze betere serie, alleen mist het de gelikte contrasterende afwerking hiervan en oogt daardoor wat saai en lijkt hierdoor ook wat groter. Heel wit, dat is hij wel. Voor aan het plafond in de woonkamer kan dit wel een voordeel zijn omdat hij dan totaal niet opvalt. Hij heeft een ombouw die ook wel beproeft is met 3 jaar ervaring. Hij is mooi afgerond, fors en voelt zeer solide aan. Je verwacht dan ook wel een prestatie als je dit apparaat zo uit de doos haalt.

Het is een projector die zeer gemakkelijk te plaatsen is in zeer verschillende omstandigheden, vanwege de lens mogelijkheden, maar ook de lichtopbrengst in verschillende Modes. Deze Epson EH-TW7200 3D-Projector wordt tevens geleverd met 1x 3D Bril.

 

Lees verder...

Review: Epson EH-TW6100 / EH-TW6100W 03/02/14

Dit is een projector die er gelikt uitziet. Hij is mooi afgerond en voelt solide aan. Wel is hij een beetje fors van formaat. Je verwacht dan ook wel een prestatie als je dit apparaat zo uit de doos haalt. Ik zeg al van tevoren dat dit geen Deep Black projector is. Verwacht dus ook niet dat dit genoeg is voor een speciaal ingerichte donkere bioscoopkamer. Hiervoor zult je echt naar zijn grotere broer moeten gaan de EH-TW9200, of de Sony VPL-HW55ES.

Wel kan ik je al verklappen dat dit een echte lichtkanon is en voor veel plecier kan gaan zorgen. Een middag gamen bv. op een zeer groot formaat, zal echt wel bevallen. Ook tijdens visite met een sfeerverlichte kamer is dit wel een projector die uitermate geschikt is. Je kunt bv. hem ook snel even neerzetten op een kinderkamer, want deze projector is tevens uitgerust met ingebouwde speakers en met zijn draadloze HDMI (TW6100W) makkelijk aan te sluiten op grotere afstanden.

- De W achter het typenummer staat voor Wireless en slaat ook meteen op de witte kleur (Zie fot 2).
- Zonder Wireless wordt hij namelijk in het zwart geleverd, maar presteert verder exact hetzelfde (zie foto 3).
Alles wat je hier dus over de Epson EH-TW6100W leest, behalve als het om Wireless HDMI gaat, heeft ook betrekking op de Epson EH-TW6100.

Lees verder...

Review: BenQ W1400 / BenQ W1500 25/01/14

De BenQ W1400 en BenQ W1500 zijn eigenlijk hetzelfde, met het grote verschil, dat de BenQ W1500 ingebouwde Wireless HDMI heeft en tevens een veel betere garantie service meegeleverd krijgt wat het dan toch een mooier product maakt. De projector die ik hier bespreek is de BenQ W1500, maar op deze 2 extra's na geld alles uit deze review ook voor de BenQ W1400.

* De BenQ W1500 is qua basis dezelfde projector als de BenQ W1070 die ik eerder heb gereviewd, maar dan met betere onderdelen. Daarom zul je het één en ander herkennen uit die review.

Het uiterlijk van deze projector is een beetje conventioneel. Kijk je naar zijn uiterlijk dan lijkt er op het eerste gezicht niets bijzonders aan te zijn. Zet je hem aan, dan zul je opkijken en meteen zien dat deze projector meer in huis heeft dan verwacht.

Hier een link van een leuke video die laat zien waar deze projector zoal op gedoeld is:
http://www.youtube.com/watch?v=qLrU9t3cIAs

Nog steeds doet een DLP projector het in lichtere scenes, waar andere systemen hun Iris helemaal moeten open gooien nog altijd bijzonder goed en deze Dark Chip 3 met 6x Speed Wheel (3x Speed met RGBRGB Kleurschijf) maakt dit weer eens waar. Er was een tijd dat je voor deze specs bij een DLP heel wat geld moest neertellen. Met deze 6x Speed Wheel is meteen ook het regenboog-effect vrijwel volledig geëlimineerd.

Oké,... DLP heeft lange tijd zijn faam genoten om het diepere zwart, maar heeft nu wel zo'n beetje zijn top bereikt en is sinds een jaar of 3 door de wat duurdere LCD en LCoS projectoren voorbij gestreefd in het zwart niveau. Dit is dus geen Deep Black projector voor een serieuze ingerichte bioscoopkamer, die tegenwoordig rond de €2600 al beginnen (bv Epson EH-TW9200), maar voor in een woonkamer met sfeerverlichting waar je een goedkopere klasse projector kunt gebruiken,  is dit toch wel een geweldig apparaat om te hebben. Alle waar dus naar zijn geld, al krijg je hier best veel waar.

De look van het geprojecteerde beeld is niet zo filmisch zoals je in de bioscoop verwacht, maar meer zoals een TV oogt, maar dan levens groot. Een hoop mensen vinden dit juist geweldig, terwijl er ook veel mensen zijn die het zo filmisch mogelijk willen hebben en die zullen juist weer voor LCD of zelfs LCoS gaan. Wel heb je met deze projector als het ware wel een zeer indrukwekkende 3D TV van minstens 106".

De projector wordt compleet geleverd met 3D bril, Wireless HDMI en een mooie tas, wat hem ook nog eens handig maakt om mee te nemen.

Lees verder...

Review: 3D Videocamera's Sony HDR-TD30VE & Sony DEV-50V 12/01/14

Hier 2 heel verschillende  3D-Camera's van Sony. Hieronder behandel ik ze in het kort afzonderlijk. De uitgebreide standaard specificaties kunt U zelf op de website terug vinden. Ik behandel vooral de dingen die voor ons 3D fotografen en 3D filmers interessant zijn.

Twee opmerking gelden voor beide videocamera's:
Plus:   Ze hebben een Optische beeld stabilisatie, wat filmen uit de losse pols erg rustig maakt.
 Min:   Fotograferen kunnen ze alleen in 2D.

* Druk niet meteen de review weg, want filmen in 3D is verrassend simpel en werkt bijzonder goed. Dit zou voor U wel eens een overweging waard kunnen zijn om ook te gaan filmen in 3D. Met deze camera's en de 3D projectors van vandaag is het erg toegankelijk geworden.

Lees verder...

Review: BenQ W1070 09/01/14

Deze BenQ W1070 is zo'n Videoprojector die je erg doet verbazen. (Zie foto) Want indrukwekkend is deze projector qua prestatie zeker. Het uiterlijk van deze projector is best attractief, zo met de schuine zijden. Hij weegt nog geen 3 Kilo en voelt solide aan. Het is een projector die zelfs 3D Blu-Rays aankan. Door zijn compacte vormgeving is hij gemakkelijk in een schoudertas mee te nemen voor een filmpje bij vrienden en familie, of een indrukwekkende presentatie op kantoor.. Voeg daar een Media Playertje aan toe (Die zijn niet meer zo duur) en met de ingebouwde speaker ben je compleet en heb je een heuse draagbare 3D-bioscoop.

Voor wat je voor deze projector betaald krijg zet hij een behoorlijk mooi beeld neer. Oké,... DLP heeft lange tijd zijn faam genoten om het diepere zwart, maar heeft nu wel zo'n beetje zijn top bereikt en is sinds een jaar of 3 door de wat duurdere LCD en LCoS projectoren voorbij gestreefd in het zwart niveau. Dit is dus geen Ultra Black projector voor een serieuze ingerichte bioscoop kamer, die tegenwoordig rond de €2600 al beginnen (bv Epson EH-TW9200), maar voor in een woonkamer met sfeerverlichting waar je een goedkopere klasse projector kunt gebruiken,  is dit toch wel een geweldig apparaat.

Nog steeds doet een DLP projector het in lichtere scenes, waar andere systemen hun Iris helemaal moeten open gooien nog altijd bijzonder goed en deze Dark Chip 3 met 6x Speed Wheel (3x Speed met RGBRGB Kleurschijf) maakt dit weer eens waar. Er was een tijd dat je voor deze specs bij een DLP heel wat geld moest neertellen. Met deze 6x Speed Wheel is meteen ook het regenboog-effect vrijwel volledig geëlimineerd.

De look is niet filmisch zoals je in de bioscoop verwacht, maar meer zoals een TV oogt, maar dan levens groot. Bedenk, dat je voor dit geld niet eens een serieuse TV kunt kopen, terwijl je met deze projector als het ware een indrukwekkende 3D TV van minstens 106" hebt. Je zult dan nog wel wat losse 3D brillen moeten aanschaffen, maar de projector is er klaar voor. Deze projector heeft tevens een Lens Shift aan board, wat voor DLP best bijzonder is.
Lees maar gauw verder.

Lees verder...

Review: 3D Video projectors 15/12/13

Wij kennen de Videoprojectors wel. Vaak zien we dit soort projectors wel bij de grotere zaken, maar daar ziet zo'n projectie er vaak niet uit. Dit komt omdat de projectie-omstandigheden in zo'n winkel verre van optimaal zijn, maar ook omdat de echte kwaliteits projectors alleen via ISF gecertificeerde servicedealers verkocht mogen worden. Juist omdat die zo'n projector dusdanig kunnen optimaliseren en demonstreren, dat je ook echt het verschil kan zien, hoe zo'n projector presteerd.

We hebben het hier over projectors, die zo'n mooi beeld geven, dat je niet meer naar de bioscoop wilt, omdat het er thuis gewoon stukken mooier uitziet.

Al heb je misschien niet zo'n hele grote ruimte voor projectie,... Zelfs als je een relatief kleine projectiescherm plaats, dan past jouw 50" TV daar nog steeds 4x in. Projectie geeft ook een totaal andere beleving dan met een TV. Het heeft een enorme impact op jou als kijker en je wordt als het ware het beeld in gezogen en meegenomen in de film. De beleving in de bioscoop was toch ook altijd anders dan thuis op je TV?

 

Lees verder...

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull