Review: Sony VPL-XW7000ES 3D native 4K Laserprojector 03/01/23

Hier is een korte review van de Sony VPL-XW7000ES, een zeer interessante aanvulling op Sony's Laser Projectors, waarvan de Sony VPL-XW5000ES in korte tijd al een bestseller is gebleken. Vooral voor wie graag 3D kijkt is deze XW7000ES erg interessant want het blijkt een echte 3D lichtkanon. De reden dat ik deze review wat langer heb laten liggen is omdat het 3D gedeelte nogal wat haken en ogen bleek te hebben, wat nu uiteindelijk wel is opgelost, maar waarvoor ik deze XW7000ES projector meerdere keren heb moeten lenen van Sony. Intussen is deze 3D oplossing nu ook al op het web verschenen, maar straks meer over het 3D.

Als je bekend bent met de XW5000 en ergens binnenloopt waar de XW7000ES staat te draaien, dan denk je meteen dat het de XW5000 is die je ziet, want de beeldbeleving van zowel 2K en 4K is vrijwel gelijk aan die van zijn kleinere broertje welke voor de helft in aanschaf al te koop is. Wat de Sony VPL-XW7000ES extra biedt is de elektrische lens bediening, een geweldige 3D weergave en een hogere lichtopbrengst met de laser op High. Om deze reden kun je voor de algemene beleving, bediening, menustructuur en speciale Mediasluis garantie mijn vorige review van de goedkopere XW5000ES laser projector lezen via deze link: Review van de Sony VPL-XW5000ES Native 4K Laserprojector
Als je helemaal nog niet bekend bent met deze nieuwe laserprojectors van Sony, raad ik je aan om die review eerst te lezen. Deze Review hier over de Sony VPL-XW7000ES 3D Laserprojector is namelijk als aanvulling daarop, dus wat ik hier behandel zijn enkel de verschillen en extra's t.o.v. zijn kleinere broertje.

Vanwege de toevoeging van het 3D ben ik behoorlijk enthousiast geworden over deze XW7000ES laserprojector, welke zowel in het zwart als in het wit te bestellen is bij Mediasluis met een ISF-kalibratie voor zowel 2K SDR, 4K HDR en natuurlijk ook voor 3D.

Veel leesplezier.

  • Sony VPL-XW7000ES B
  • Sony VPL-XW7000ES W

Uiterlijk

Als je even snel kijkt dan denk je misschien even de XW5000 voor je te hebben. Qua vormgeving zijn beide projectors eensgezind en zowel in het wit als zwart verkrijgbaar, maar er zijn ook wat dingen anders. Zo is de Sony VPL-XW7000ES qua ombouw 1 cm hoger en 4,5 cm dieper dan de XW5000, wat vanwege de koeling bij zijn grotere lichtopbrengst misschien wel nodig is. Ook weegt de XW7000ES ook 1 Kg zwaarder dan zijn broertje XW5000.
Zo is ook deze topper dus niet zo heel erg groot en zwaar. 

Ook kun je aan de lens voorop en het gemis van het klepje bovenop zien dat er wat anders aan is.

  • Sony VPL-XW7000ES Zwart
  • Sony VPL-XW7000ES Wit
  • Sony VPL-XW7000ES Schuin boven
  • Sony VPL-XW7000ES Zijkant
  • Sony VPL-XW7000ES Bovenkant
  • Sony VPL-XW7000ES Achterkant

Lens kwaliteit - Focus, Zoom en Lens Shift

Als je goed kijkt zie je dat de lens van de Sony VPL-XW7000ES wat groter is dan die van de XW5000. Het bedienen van deze lens gaat voor zowel de Focus, Zoom alsook de Lens Shift volledig elektronisch via de 3 knoppen op je afstandsbediening, zie foto. Vandaar ook dat de XW7000 dat klepje bovenop mist waar de handmatige lens bediening van de XW5000 onder verschuilt. Bij het afstellen van het projectiebeeld op je scherm wissel je zeer snel van Zoom naar Lens Shift of Focus en dat maakt het uitlijnen van je projector appeltje eitje. 
 Dat focussen werkt erg gemakkelijk en kun je eventueel met je neus op het scherm en pixel nauwkeurig doen als je wilt.
  Het inzoomen werkt op de XW7000ES met zijn 2.1x zoomlens heel ruim. Zo kun je een 3 meter breed scherm vullen vanaf 4,05 meter tot 8.52 meter afstand van lens tot schermdoek.
  Met zijn ruime Lens Shift kan deze XW7000ES het beeld Verticaal 85% en Horizontaal 36% over het scherm verschuiven.
Het beeld van deze grotere lens op de XW7000ES is ontzettend goed en net weer wat scherper als dat van die al geweldige lens op de XW5000. Sony's Digital Focus Optimizer corrigeert dan ook nog de laatste afwijkingen tot in de hoeken, voor een 100% scherp en gedetailleerd plaatje op je scherm.

  • Sony VPL-XW7000ES Lensbediening via AB

Lens Memory

Omdat deze Sony VPL-XW7000ES een volledige elektronische lens bediening heeft is het ook mooi te combineren met een Lens Memory functie en een geheugenbank waarin je 5 verschillende lens settings of beeld ratio's kunt opslaan welke je met de AB kunt oproepen. Dat is vooral zeer handig omdat je met deze XW7000ES projector zonder Anamorphic Lens een Scope Scherm kunt gebruiken voor een nog mooiere bioscoopervaring thuis. Je ziet dan hoe de projector automatisch heel netjes het beeld aanpast op het scherm van 2.40:1 tot 1.78:1 of 4:3 aan de hand van je gemaakte keuze. Dit is iets wat de XW5000ES moet missen welke eigenlijk het best alleen met een 16:9 scherm te combineren is vanwege de eenmalige afstelling, omdat je bij deze anders handmatig zou moeten in- en uitzoomen, shiften en focussen voor elke film met andere beeldverhouding.

  • Sony VPL-XW7000ES Lens Memory

Lens afdekking

Ook deze XW7000ES projector heeft jammer genoeg weer zo'n lensdeksel, maar deze is absoluut wel beter bruikbaar dan de lensdop van de XW5000ES welke erg strak vastklemt en bij het eraf halen meteen de lens settings verandert omdat het een manuele lens betreft. Op de Sony VPL-XW7000ES  is de lens elektronisch en staat deze vrij stevig in zijn positie, maar is de lensdop ook veel beter gedaan. Deze lensdeksel is wat ruimer en dieper, dus schuif je hem makkelijker over de lens heen zonder dat deze meteen vast klikt en zo verstel je de lensinstelling niet zomaar. Je kunt hem dus netjes over de lens schuiven en laten zitten om stof tegen te gaan en hem eraf halen als je gaat kijken.

Natuurlijk kun je ook deze projector net als bij de XW5000ES zonder lensafdekking laten staan of hangen en maandelijks even ,met een blaaskwastje uit een schoonmaaksetje de lens afnemen.

Afstandsbediening

De afstandsbediening van de Sony VPL-XW7000ES is vrijwel gelijk aan die van de XW5000ES, alleen heeft deze nu wel weer die lens bedieningsknoppen boven de cursor die we nog kennen van de vorige VW-serie projectors, welke op de AB van de XW5000 zijn weggelaten. Voor de rest is deze AB dus helemaal gelijk aan die van zijn broertje en heeft dus ook een sterk signaal en een mooie bruikbare verlichting.

  • Sony VPL-XW7000ES Afsyandsbediening

Aansluitingen

Ook de aansluitingen op deze Sony VPL-XW7000ES zijn vrijwel gelijk aan die van de XW5000ES projector, al vind je hier rechts nog een werkende 3D Mini Jack ingang, welke je op de XW5000 moet missen. Straks meer hierover in het interessante gedeelte over 3D.

  • Sony VPL-XW7000ES Aansluitingen

3D

Jazeker, ik kan uiteindelijk toch zeggen dat deze projector 3D kan weergeven en dat doet hij nog indrukwekkend ook.

Velen (mijzelf incluis) keken naar deze  Sony VPL-XW7000ES uit als een veelbelovende en zeer heldere 3D projector. Dat had bij de release wel nog wat haken en ogen. Toen ik deze XW7000ES projector eindelijk binnen kreeg om te testen, bleek het niet mogelijk om hem aan te sluiten op welke RF of IR 3D Emitter maar ook. Sony had er namelijk voor gekozen om die fragiele 3 Din VESA aansluiting te vervangen voor een veel betere Mini Jack oplossing. Alleen werd deze 3D Mini Jack nog helemaal niet ondersteunt door welke 3D fabrikant maar ook, ook niet door Xpand met hun hiervoor bedoelde Xpand AE125-RF waarmee wordt geadverteerd. Ook waren er geen adapters te vinden van Mini Jack naar 3 Din Vesa zoals dit bij de vroegere RJ-45 LAN naar 3D Vesa Female Adapter van die goeie ouwe Sony HW50 projector werd gedaan, noch enige adapter voor de andere gebruikelijke aansluitingen zoals BNC, DB-9, DB-15, DB-17, DB-37 Male of Female.
Wat nu te doen?

Ik had wel een schema om zelf te gaan solderen, maar durf je zoiets voor de test dan aan te sluiten op een projector van advies €15.000? - Toch maar niet.

Zo waren Sony en ik dus met de 3D fabrikant Xpand bezig geweest voor een oplossing en uiteindelijk kreeg Sony ze zover om toch een 3D Mini Jack Adapterkabel met voeding te produceren welke meegeleverd kan worden met zowel de duurdere Xpand AE125-RF voor in grote ruimtes, alsook met de wat kleinere goedkopere Xpand ADO 25-RF-X1-NP. Zelf heb ik deze adapterkabel ontvangen voor de test en even met een 3D Emitter gecombineerd die ik had liggen.
Gelukkig,... dat werkt dus prima.
Combineer je deze set met de Xpand X105 Lite RF brillen, waarvan je HIER een review kunt vinden, dan ziet het 3D beeld er zeer indrukwekkend uit.

Straks meer over 3D in het gedeelte Beeldprestatie in 3D.

  • New Xpand Lite X105-RF
  • Xpand X105 Verpakking

Geluidsniveau

Ook deze XW7000ES projector is behoorlijk stil, ook al geeft de specificatie aan dat hij een minimale geluidsniveau heeft van 26dB t.o.v. de 24dB met de XW5000ES. Het was mij in de Low Laser Mode settings i.i.g. niet opgevallen en vind hem erg stil. Omdat deze projector veel meer licht kan geven op high, is het geluid in 4K HDR op High natuurlijk wel iets luider. Nog steeds vind ik de Sony VPL-XW7000ES een behoorlijk stille projector.

Uit de doos - Metingen

De voormeting van deze  Sony VPL-XW7000ES in Reference vind ik best aardig zoals je in de meting kunt zien. De witbalans loopt niet geheel strak en de DeltaE 2000 voor grijswaarden laat zien dat deze boven de DeltaE 3 uitkomt. De Gammacurve zou ook mooier zijn op een Gamma Curve van 2.4 waarin ze de films voor thuis in masteren. Ook heeft Blauw in de Gamut Luminance een enorme afwijking tot boven de DeltaE 10 en wat goed zichtbaar is. Vanaf DeltaE 3 ga je met het oog de afwijkingen al goed kunnen zien. Toch ziet deze projector er vanuit de doos in Reference ook weer niet zo slecht uit als dat ik ze vaker tegenkom.

Natuurlijk weten we al dat een Sony projector met de ISF-kalibratie enorm strak te krijgen is, dus laten we maar snel gaan kijken naar het resultaat.

  • Sony XW7000 Pre-Calibration Reference

Na ISF-kalibratie - Metingen

Zoals we al hadden verwacht en wat ook goed zichtbaar is in de Post-Calibration ziet alles er na de ISF-kalibratie ontzettend mooi strak uit. Niet alleen is de ISF-kalibratie zeer geslaagd, maar is het ISF-kalibreren van deze Sony projectors ook zeer prettig om uit te doen en een verademing t.o.v. sommige andere merken, die veel extra tijd nodig hebben om er een goed balans in te krijgen.
  Zoals je kunt zien loopt de witbalans helemaal recht en zeer strak, wat ook aan het beeld goed te zien is, met een mooi schoon en analoog ogend plaatje op het scherm.
  De Gamma Curve van 2.4 loopt ook zeer netjes en dit geeft een zeer 3-Dimensionaal effect in het beeld.
  In de Gamut Luminance zitten alle kleuren zeer strak onder de DeltaE 1 en zo duurt het wel even voor deze kleuren zichtbaar beginnen af te wijken.
  Ook in de CIE Diagram staat alles netjes op zijn plek in de driehoek van REC709.
  Tevens zit alles in zowel de DeltaE 2000 voor grijswaarden alsook voor kleur netjes onder de DeltaE 1, waaraan je kunt zien dat de targets voortreffelijk zijn gehaald.
Voor wie wat meer over de ISF-kalibratie wil lezen is dit stukje wel informatief: Waarom een projector met ISF-kalibratieservice kiezen

Zo begin ik ook pas nadat ik de projector eerst heb nagekeken of er niks aan mankeert zoals een dode pixel ofzo en nadat ik de panelen heb uitgelijnd. Daarna maak ik eerst een profiel van de projector via mijn professionele Spectroradiometer naar de HDR Colorimeter en pas dan kan ik beginnen met de ISF-kalibraties voor alle Modi. Je begrijpt dus wel, dat je daar dus niet even op kunt wachten.
Een her-kalibratie gaat overigens wel wat sneller natuurlijk, maar ook dat kost tijd, maar er is hier in de omgeving gelukkig genoeg te doen voor in de tussentijd.

Mediasluis levert ook deze Sony VPL-XW7000ES projectors met een ISF-kalibratie voor 2K SDR en 4K HDR in DCI P3 met meerdere gratis her-kalibraties op de 500, 1500, 5000 en 10000 laseruren.

  • Sony XW7000 Post-Calibration Gamma 2.4

Helderheid in Ansi Lumen

Deze Sony topper XW7000ES geeft als het moet wel veel meer licht dan zijn broertje de XW5000 en dat is tijdens 4K HDR maar zeker ook voor het gebruik van 3D erg handig. Vanuit de doos op Bright Cinema en in Reference met de Laser op Max komt deze projector daadwerkelijk boven de aangegeven helderheid in de specs uit, maar ook ISF-gekalibreerd zit deze projector al bijna op die 3200 Ansi Lumen en dat dit overeenkomt was voor kort nog best uniek.

Voor elke projector meet ik zowel de helderheid van de uit de doos settings alsook de helderheid na ISF-kalibratie, zodat je een goed overzicht krijgt als je de projectors met elkaar vergelijkt. Deze gedane metingen worden hieronder weergegeven in Ansi Lumen en geven een goed overzicht van de helderheid en kleurtemperatuur in Kelvin. Als dit getal boven de 6500 Kelvin zit dan wordt het beeld kouder en als deze waarde veel lager zit dan wordt het beeld warmer. Zo hadden de oude Sepia films vroeger vaak een warme kleur van rond 5500 Kelvin en gaven de Super8 projectors bij mensen thuis meestal zelfs een warme kleur van 3300 Kelvin vanwege de warme kleur van de gebruikte halogeen lampen.

Hieronder vind je de gedane metingen van deze XW7000ES, zo vanuit de doos gemeten:
  3189 Ansi Lumen met   6730 Kelvin in Film 1 (Max Laser)
  1954 Ansi Lumen met   6680 Kelvin in Film 2 (80% Laser)
  2897 Ansi Lumen met   6642 Kelvin in Reference (80% Laser)
  1961 Ansi Lumen met   9654 Kelvin in TV (80% Laser)
  2588 Ansi Lumen met   5596 Kelvin in Photo (80% Laser)
  2855 Ansi Lumen met   6682 Kelvin in Game (80% Laser)
  3322 Ansi Lumen met   7953 Kelvin in Bright Cinema (Max Laser)
  2823 Ansi Lumen met 10045 Kelvin in Bright TV (Max Laser)
  2812 Ansi Lumen met   6739 Kelvin in User (80% Laser)
Hier heb ik Reference Mode ook nog even in meerdere laser standen gemeten.
  3200 Ansi Lumen met   6845 Kelvin in Reference (Max Laser)
  2192 Ansi Lumen met   6854 Kelvin in Reference (Mid 50% Laser)
  1076 Ansi Lumen met   6816 Kelvin in Reference (Low Laser)

Ook deze Sony VPL-XW7000ES  wordt bij Mediasluis ISF-gekalibreerd in REC709 naar 6500 Kelvin als ijkpunt, de kleurtemperatuur zoals we dat herkennen van wit op een heldere zonnige middag, ook wel uitgedrukt als D65 (6500 Degree Kelvin).  Hier masteren ze in Hollywood namelijk onze films naar en zo wil je ze dus ook terugzien. Dit voor zowel 2K SDR in Low en High Laser, maar ook voor 3D en voor 4K HDR in 3 Dynamic HDR Modes.

Hieronder vind je de gemeten waarden van deze XW7000ES, na een ISF Kalibratie op 6500 Kelvin:
  1489 Ansi Lumen in ISF Low Laser
  2270 Ansi Lumen in ISF 50% Laser
  2820 Ansi Lumen in ISF 80% Laser
  3154 Ansi Lumen in ISF Max Laser
  2796 Ansi Lumen in ISF 4K HDR Max Laser
  2463 Ansi Lumen in ISF 3D Max Laser

Zoals je kunt zien geeft deze XW7000ES projector ISF-gekalibreerd behoorlijk veel licht. Bij Mediasluis krijg je voor 2K SDR een Low mode mee en een High mode op 80% tenzij anders gewenst, maar omdat de projector zelf in de hogere modes vaak voor 80% kiest zit hier wel een logische safety in en maakt de projector net wat minder geluid. Wil je af en toe qua licht echt alles uit je projector halen, omdat je voetbal kijkt in een verlichte kamer en met dat licht de ISF-kalibratie toch niet tot zijn recht komt, dan kun je gezien de metingen van hierboven het beste gewoon kiezen voor de standaard Bright Cinema Mode.

Beeldprestatie 2K SDR aanvulling

Buiten de lichtintensiteit van de XW7000ES op een hogere stand is de beeldbeleving van 2K SDR en 4K HDR vrijwel gelijk aan die van de XW5000ES, dus voor die beleving kun je gerust deze uitgebreide REVIEW van de XW5000 lezen. 

Wat opvalt is dat de Sony VPL-XW7000ES beter lijkt te presteren als hij van zijn Low Laser positie wat hoger gezet wordt. Als we beide projectors één op één vergelijken in de Low Laser Mode, dan geeft de XW5000 wat meer licht dan de XW7000, ziet het beeld er ook wat dynamischer uit met details die wat mooier loskomen van de achtergrond. Het lijkt wel alsof de XW7000ES zich in de laagste laser stand iets te veel inhoudt terwijl de XW5000 er vol voor gaat. Als je de laser helderheid op beide projectors verhoogt, dan wordt de XW7000 al snel spectaculairder en geeft een plaatje op het scherm dat dynamischer lijkt te zijn dat tijdens de meer heldere lichte details ook een een dieper zwart lijkt te geven. Als beide projectors op ca. 40% laser sterkte staan ontmoeten ze elkaar qua lichtintensiteit, maar zoals verwacht blaast de XW7000ES zijn broertje omver als we verder richting High Laser Mode gaan. Haal je de XW7000ES dus uit zijn Low Laser Mode en zet je deze wat hoger dan zie je wel dat deze in combinatie met zijn betere lens en de wat grotere helderheid een wat scherper en meer dynamisch plaatje op het projectiedoek neerzet. Dus met al die extra's bij elkaar gaat de Sony VPL-XW7000ES er toch echt wel op vooruit.

Beeldprestatie 4K HDR aanvulling

Buiten de lichtintensiteit van de Sony VPL-XW7000ES op een hogere stand is dus ook de beeldbeleving van 4K HDR vrijwel gelijk aan die van de XW5000ES, dus voor die beleving kun je gerust deze uitgebreide REVIEW van de XW5000 lezen. 

Om het HDR in de High Laser Mode te vergelijken met dat van de XW5000 moest ik de XW7000ES even temperen tot ca. 70% van zijn laser helderheid. Het plaatje is dan bijna hetzelfde, ware het niet dat de XW7000ES toch wat dynamischer overkomt en dat het geheel net wat scherper is t.o.v. wat de XW5000ES laat zien. Dit herken je enkel als je ze één op één hebt staan en ze afwisselt. Zet je nu de laser intensiteit van de XW7000ES op 100% dan geeft deze een derde meer licht t.o.v. de XW5000ES, waardoor lampjes en reflecties weliswaar meer licht geven tijdens 4K HDR, maar hiermee verlicht je tevens ook de bodem van het zwart en ook dat kun je duidelijk zien tijdens donkere scènes. Je verschuift dus het geheel wat omhoog naar het licht. Projecteer je dus met deze Sony VPL-XW7000ES op een groter scherm, dan valt dat verschil weer weg en komen beide projectors in 4K HDR kwalitatief behoorlijk hetzelfde over, maar is het beeld via de XW7000 gewoon veel groter. Aan de andere kant kun je ervoor kiezen om met hetzelfde formaat scherm die 30% extra lichtopbrengst te gebruiken tijdens het streamen van 4K HDR films waarbij de MetaData vaak mist wat resulteert in een te donker beeld en dit dan compenseren.

Beeldprestatie in 3D

Wow, ondanks dat Sony hier niet veel reclame over maakt, is dit wel hetgeen waar deze Sony VPL-XW7000ES echt het meeste in straalt. Het 3D beeld is echt fenomenaal. Echt ongelooflijk helder. Ik ben zelfs verbaast hoe diep het beeld nog steeds is ondanks dat alle technieken worden uitgezet tijdens 3D. Ondanks dat er geen gebruik wordt gemaakt van de Dynamic Laser Control is het native zwart zo goed dat het beeld in 3D nog steeds ontzettend dynamisch wordt weergegeven. De filters in je bril en in de projector hebben dan ook nog wel een verdiepende werking op het zwart en bij de ISF-kalibratie voor 3D wordt alles ook zeer netjes afgesteld, maar dat het zo goed is had ik niet durven dromen. De special effects van de X-Men film - Days of future past, spatten werkelijk van het scherm af.

Omdat we deze XW7000 projector van Sony toch hadden staan en Avatar 2 in de bioscoop kwam, nodigden wij een paar van onze vrienden uit om Avatar deel 1 nog eens te kijken in 3D.Voor die tijd ben ik wel gaan checken op welke projector ik dit het liefste met hen ging bekijken,... onze geweldige JVC DLA-NZ8 met het mooiste 3D plaatje dat ik ooit heb gezien,... of op deze Sony VPL-XW7000ES met bijna net zo'n mooie 3D beleving, maar met een duidelijk helderder beeld. Na een tijdje te hebben gewisseld tussen beide projectors met verschillende scènes, gingen er een paar dingen door mij heen. Allereerst vond ik de hoeveelheid licht van de Sony wel heel erg prettig, wat mij zeer enthousiast maakt. Maar goed,... je went ook wel snel aan veel licht en als je ogen zich hierop hebben aangepast, dan is een donkerder plaatje al snel de verliezer. Toch kan ik er niet omheen,... deze Sony VPL-XW7000ES is gewoon een ongelooflijk mooie 3D projector. Omdat ik hiermee graag ook eens een complete 3D film wilde kijken was de keus erg makkelijk gemaakt en werd het deze Sony laserprojector. Dat bleek toch echt wel een compleet nieuwe beleving,... echt geweldig. Iedereen hier was er ongelooflijk enthousiast over, hoeveel mooier de beleving van het kijken naar deze film nu is. De rust en helderheid van het 3D is ongekend.

Dit zie je niet vaak terug in een bioscoop, of je moet hiervoor speciaal naar een Dolby Cinema theater gaan en een duurder kaartje kopen om zulk een 3D te beleven, maar dan nog vind ik de gebruikte 3D brillen in het Dolby Cinema theater een DRAAK om op te hebben, met ontzettend veel spiegelingen, erg zwaar op je neus en vaak zijn de poten uitgerekt en te slap zodat de bril steeds op je schoot valt als je even naar je popcorn kijkt.
In tegenstelling daarmee,... complimenteren de voor deze Sony VPL-XW7000ES projector gebruikte Xpand X105 Lite RF 3D brillen, deze thuisbioscoop projectors hier juist geweldig goed en zitten comfortabel op je neus, zelfs over je bril heen geklemd en hebben een erg transparante, mooi heldere en contrastrijke uitwerking op het totale 3D beeld. Het was werkelijk een verademing om zo Avatar in 3D te kunnen kijken en eenmaal in de bioscoop voor Avatar 2 in 3D 4K HDR en HFR (HFR alleen onder water) had ik eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik thuis iets te kort kwam.

Wat ik wel nog steeds jammer vind, is dat Sony net als bij de vorige VW-serie projectors (die allemaal 3D konden projecteren) waarbij deze tijdens het 3D de Iris functie uit zette, welke tijdens 3D zelfs uit het menu verdwijnt, Ook nu weer op de XW7000ES wordt de Dynamic Laser Control uitgezet en verdwijnt deze functie tijdens 3D opeens volledig uit het menu. Je zult het dus met het native zwart van deze XW7000ES projector moeten doen. Toch moet ik wel erkennen dat het zwart tijdens 3D behoorlijk nog steeds behoorlijk diep gaat en het 3D ontzettend dynamisch wordt weergegeven. Vergeleken met de JVC DLA-NZ8 een andere 3D kanjer die veel dieper in het zwart kan duiken, oogde deze XW7000 3D laserprojector van Sony toch wel zeer aantrekkelijk, omdat hij het 3D beeld met een duidelijk grotere lichtopbrengst kon weergeven en met nog steeds een ontzettend geloofwaardig diep zwart.

Misschien als Sony in zijn volgende serie projectors eindelijk wel de snellere HDMI 2.1 verwerking gaat toevoegen, dat deze Dynamic HDR functie wel gewoon gecombineerd kan worden tijdens het 3D.
Hoe dan ook,... de 3D weergave van deze Sony VPL-XW7000ES spat werkelijk van je scherm af.

  • Avatar in 3D

Projectiescherm Aanbeveling

Dat deze Sony VPL-XW7000ES een stuk meer licht kan geven dan zijn broertje de XW5000 mag duidelijk zijn. Maar dat is alleen als je de laser in zijn hoogste stand zet. Dus als je helemaal niet zo'n groot scherm hebt, maar deze XW7000ES projector wilt hebben vanwege de kwaliteit die Sony biedt in zijn beeldverwerking en de aanvulling van 3D kun je gerust zijn, want in de Low stand geeft deze XW7000ES zelfs wat minder licht dan de XW5000. Als je beide projectors op ca. 40% zet ontmoeten ze elkaar met dezelfde helderheid en daarboven begint het verschil voor de XW7000ES positief te stijgen. Met de Laser slider in zijn maximale positie geeft de XW7000ES genoeg licht om een 4,5 meter breed scherm nog mooi op te vullen.

Zelf zie ik het voordeel van de XW7000 t.o.v. de XW5000 niet alleen maar om het scherm te kunnen vergroten. Allereerst wil je ook na 10.000 uur nog steeds een mooi plaatje hebben op je scherm en wil je standaard wel in High Laser Mode kijken? Afhankelijk of je een lange kijker bent, maar als je standaard in Low,- of in 25% Laser Mode dan heb je na een hoeveelheid uren nog wat om te schuiven om het verlies aan licht te compenseren. Ik vind juist dat de XW7000 op een 3 a 3,5 meter breed scherm een spectaculair plaatje geeft tijdens 4K HDR en dat de winst juist daar licht. Met het maximaal vergroten offer je al snel het dynamische van het beeld op. Ook het 3D is fenomenaal op een 3 meter groot scherm met zijn prachtige lichtopbrengst en dat wordt ook maximaal uitvergroot weer wat donkerder.

Het feit dat deze XW7000ES ook nog een elektrische lens bediening heeft met Lens Memory, maakt deze projector uitermate geschikt voor een CinemaScope scherm. Met zijn 5 geheugenbank kun je bijvoorbeeld een instelling maken voor: 2.40:1, 2.35:1, 1.85:1, 1.78:1 (HDTV en of 4:3). Via je AB kies je een Ratio en het beeld past zich automatisch aan op de beeldverhouding van je film.

Qua materiaal raad ik Projecta HD Progressive 0.9 aan, omdat dit doek 100% vrij van structuur is, mooi diffuus waardoor het een zeer brede kijkhoek heeft zonder hotspotting, kleur neutraal is wat de ISF-kalibratie zeer ten goede komt en dit materiaal het zwart net ietsjes verder verdiept, zonder enig licht in het wit in te leveren. De gain is gemeten namelijk 0.98. Dit materiaal is future proof en nu al perfect geschikt voor 8K, wat nu al bij de JVC 8K Laser Projectors wordt benut en is door Joe Kane met Da-Lite samen ontwikkeld, om een zeer neutraal doek te creëren voor de moderne projectors die zo goed zijn dat ze geen compensatie meer nodig hebben wat altijd nadelen met zich meenam. Projecta verwerkt dit doek handmatig in ons eigen Nederland (in Weert) en levert dit in een Tab-Tensioned elektrisch scherm zoals een Tensioned Elpro Concept of een inbouw Tensioned Descender, maar ook in een zeer luxe fixed frame variant genaamd  Projecta Home Screen Deluxe. Hier vind je een korte review van:  Projecta (Da-Lite) HD-Progressive van Joe Kane.

Wil je dus een wat kleiner scherm, maar wel 3D en ga je toch voor deze Sony VPL-XW7000ES, dan zou je ook nog voor HD Progressive 0.6 kunnen gaan. Dit scherm heeft dezelfde eigenschappen als 0.9, maar verdiept het zwart aanzienlijk meer en drukt meteen ook omgevings reflecties weg. Je zou denken dat dit meer voor in een lichte woonkamer is en dat klopt, maar in het Dolby Cinema Theater passen ze dit ook toe om het zwart van het HDR beeld te verdiepen en aangezien de projectors daar, maar ook deze XW7000ES lichtsterk genoeg zijn om dit uit te lichten, geeft dat wel een heel spectaculair plaatje op het doek. Mijn voorste scherm hier is ook een HD Progressive 0.6 en hierop ziet alles er wel nog dynamischer uit, mits de projector helder genoeg is.

  • Projecta Tensioned Elpro Concep RF

Sony VPL-XW7000ES vs JVC DLA-NZ8

Een directe concurrent van deze Sony VPL-XW7000ES is de topper van JVC en wel de JVC DLA-NZ8 welke in de praktijk qua prijs het dichtst bij elkaar in de beurt komen. Het is dus enorm interessant hoe deze twee projectors zich verhouden tegenover elkaar. Een mooi vergelijk tussen deze twee Titanen van projectors kun je hier lezen: Sony VPL-XW7000ES vs JVC DLA-NZ8

 

  • JVC DLA-NZ8
  • Sony VPL-XW7000ES

Conclusie

Deze Sony VPL-XW7000ES is een geweldige aanwinst op de Sony XW-Serie Laserprojectors voor wie graag een XW5000 projector had willen hebben, maar daarmee zeer groot wil projecteren of voor wie juist 3D wilt hebben met een Sony 4K Laserprojector. Het 3D is namelijk zeer indrukwekkend en voor mij het grootste punt waar deze projector echt mee straalt. Daarnaast is de beeldverwerking zeer snel en verloopt dit alles ook ongelooflijk vloeiend. Het plaatsen met de elektronische lens functies is ook een grote aanwinst. Al met al heeft Sony met deze XW7000ES een zeer volwaardige 3D native 4K Laserprojector neergezet.

Wil je naast een serieuze 4K HDR bioscoop ook nog een serieuze 3D bioscoop in huis hebben en dat met een enorm scherm van gerust 3,5 meter breed of groter,  waarvan het beeld ongekend mooi is. dan zou je deze Sony VPL-XW7000ES echt in overweging moeten nemen. Deze is standaard bij Mediasluis in demo te zien naast de tevens besproken JVC DLA-NZ8 en andere projectors van zowel Epson als JVC, dus maak gerust een afspraak via: info@mediasluis.nl

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull