Review: Sony VPL-XW7000ES vs JVC DLA-NZ8 28/01/23

Na het lanceren van de uitgebreide review over de  Sony VPL-XW7000ES welke je hier kunt vinden: REVIEW: Sony VPL-XW7000ES 3D native 4K Laserprojector , is een vergelijk met zijn directe concurrent wel erg interessant. Zo kost de topper van JVC de JVC DLA-NZ8 in de praktijk maar net iets meer dan de Sony XW7000 maar biedt hiervoor wel erg veel en vooral op het gebied van 4K HDR. Een uitgebreide review van deze JVC NZ8 vind je hier: Review van de JVC DLA-NZ8 8K HDMI 2.1 Laser Projectors. Tevens heb ik daar pas nog een recente aanvulling op geschreven na de grote Firmware Upgrade laatst en die vind je hier: REVIEW: Grote JVC projector upgrade via firmware JVC DLA-NZ8. Het vergelijk gedeelte tussen twee projectors zet ik normaal in één van de reviews zelf, maar vaak is dat stuk dan zo groot, dat het net zoveel leeswerk betreft dan de rest van de review. Voor de test heb ik dat gedeelte hier nu even gescheiden en misschien dat ik dit voortaan zo blijf doen.

  • JVC DLA-NZ8
  • Sony VPL-XW7000ES

Uiterlijk

Qua uiterlijk en gewicht verschillen beide projectors best behoorlijk van elkaar. 

De Sony VPL-XW7000ES is zowel in het zwart alsook in het wit leverbaar.
Deze weegt 14Kg en is 46cm breed, 21cm hoog en 51,7cm diep.
De aansluitingen zitten aan de zijkant links (van voor gezien) en daardoor kan hij dus verder naar de achtermuur.
De lens Throw Ratio is 1.35:1 tot 2.84:1 en vult een 3 meter breed scherm al vanaf 405cm.
Zijn Lens shift gaat van +/- 85% verticaal tot +/- 36% horizontaal.

De JVC DLA-NZ8 is enkel is het zwart uitgevoerd.
Deze weegt 23,1Kg en is 50cm breed, 23,4cm hoog en 50,5cm diep.
De aansluitingen zitten op de achterkant en daardoor heb je nog wat ruimte aan de achterkant nodig voor kabels
De lens Throw Ratio is 1.43:1 tot 2.92:1 en vult een 3 meter breed scherm al vanaf 429cm.
Zijn Lens shift gaat van +/- 80% verticaal tot +/- 34% horizontaal.

  • Sony VPL-XW7000ES wit en zwart
  • JVC DLA-NZ8
  • Sony VPL-XW7000ES Aansluitingen
  • JVC DLA-NZ8 Aansluitingen

Lenskwaliteit en Lensklep

Beide projectors krijgen een zeer goede lens mee, al is die van JVC zoals gewoonlijk volledig van glas en gebruikt Sony een digital Focus Optimizer om eventuele correcties aan te brengen. Het ziet er op beide projectors ontzettend goed scherp uit, maar zet je alle verscherpende technieken uit, dan oogt de JVC duidelijk scherper.
Jammer genoeg krijgen beide projectors geen elektrische lensafdekking mee wat in dit prijssegment best triest is, maar goed. Ze maken allebei dus gebruik van een lensdeksel, welke je in de praktijk bij de Sony over de lens heen schuift tot net voor hij vastklikt en welke je bij de JVC met één van de haakjes over de bovenkant van de lensrand hangt. Dit werkt op beide modellen gewoon goed. Bij het verplaatsen zou ik de deksels wel gewoon vastklikken.

  • JVC DLA-NZ7 en NZ8 Klikdop

SXRD vs DiLA

Beide projectors maken gebruik van LCoS Panelen, welke bij Sony de naam SXRD meekrijgt en bij JVC DiLA. Daardoor oogt het beeld op beide merken projectors heel transparant en geven een zeer analoge beeldbeleving, alsof je naar een echte analoge filmprojectie kijkt. Het zwart hiervan gaat bij JVC een stuk dieper en dat zie je duidelijk in het beeld terug met objecten die wat meer loskomen van de achtergrond, materialen die toch wat meer voelbaar echt lijken te zijn en avond opnames die net wat realistischer overkomen. Maar vooral in lichte scènes oogt de Sony soms net wat dynamischer. JVC gebruikt SMPTE formaat 4K panelen met een resolutie van 4096x2160, terwijl Sony sinds de XW-serie native 4K panelen gebruikt met een resolutie van 3840x2160 in een 16:9 verhouding. Beiden hebben voor en nadelen.

Frame Interpolatie

Hoe goed de Frame Interpolatie van JVC nu ook geworden is (en die is echt goed),... toch oogt alles nog vloeiender op de Sony XW7000 met Sony's Motionflow, alsof alles wat gladder en ronder voorbij glijd. Dat blijf ik toch wel erg mooi vinden op een Sony projector. Ben je hier dus heel erg gevoelig voor, dan kan dat je meer naar de Sony XW7000 trekken. 

  • Frame Interpolatie

Helderheid

Zoals je in beide reviews bij de helderheid in Ansi Lumen kunt zien, zit er tussen beide projectors in de gemeten waarden best wel een flink verschil. Maar in de praktijk is dat verschil visueel helemaal niet zo groot als dat de cijfers je doen geloven. Hoe kan dat dan? Sony verbruikt namelijk behoorlijk wat licht met zijn Dynamic Laser Control, een laser dimming techniek om het zwart te verdiepen en of de scènes nog dynamischer weer te geven. JVC gebruikt deze techniek ook wel, maar hoeft deze veel minder agressief toe te passen, omdat hun projectors native al een veel diepere zwartweergave hebben. Het verschil in helderheid tussen de Sony en JVC projectors is dus enkel goed zichtbaar bij zeer lichte scènes.

2K SDR Weergave

Bij de dakscene van Batman - Dark Knight popt het licht van de witte gebouwen duidelijk meer op de Sony XW7000 met meer contrast, al zijn de details in de donkere gebouwen veel duidelijker en mooier met de JVC NZ8.

Bij Transformers - Dark of the Moon is de zwarte sterrenhemel duidelijk veel mooier en meer indrukwekkend op de JVC NZ8, waarbij de sterren hier duidelijk meer van de gitzwarte hemel af spatten. Op de Sony vervagen de nevels hier zelfs wat meer in het duidelijk minder diepe zwart. Ook als er wat meer lichte objecten verschijnen, blijft de diepte met JVC veel mooier en wordt je daarbij getrakteerd met nog meer fonkelende sterren. Wanneer er dan nog meer licht in deze scène komt, dan wordt het beeld met de Sony XW7000 echt wel wat mooier, maar oogt alles met de JVC NZ8 nog steeds veel massiever. JVC hoeft minder te knijpen bij dit soort scènes en dan zie je altijd wat meer dan bij Sony, omdat die dan wat meer weg knijpt.

Zoals je bij Avatar goed kunt zien, laat Sony tijdens lichte scènes zoals met die lichtgevende lianen onder die boom, die lichte details juist weer wat duidelijker uitkomen en meer los van elkaar. Hier zie je dat de Sony XW7000ES dat juist weer wat mooier weergeeft.

4K HDR Weergave

Voor 4K HDR maakt Sony gebruik van Dynamic HDR en heeft honderderden kerkeningsbeelden in zijn archief, waarmee deze het beeld zo optimaal mogelijk laat zien en vergeleken met eerdere modellen zie je ook wel dat het 4K HDR weer iets is verbeterd. Toch loopt deze techniek ver achter op wat JVC zijn Frame Adaptive HDR techniek doet tijdens 4K HDR en hiermee is JVC na zijn laatste firmware update zelfs nog beter in geworden. De JVC projectors lezen namelijk de MetaData af welke met de 4K film meekomt en past het beeld hierop aan en doet dit zelfs in realtime per beeldje, waardoor het 4K HDR beeld er ongelooflijk mooi en zeer volwassen uitziet. Alles komt veel meer los met de JVC NZ8, alsof elke scène speciaal gemaakt is voor deze JVC NZ8.

Ook maakt Sony soms tijdens 4K HDR weergave met zijn laser dimming techniek dusdanige keuzes dat zelfs heldere scènes er dan met de JVC NZ8 lichter uitkomen.

Daarnaast heeft de JVC NZ8 ook nog een DCI filter waardoor hij de kleurdiepte daadwerkelijk in zijn volle 100% DCI P3 kan weergeven, zoals de films in Hollywood gemasterd worden en zoals wij dit al heel lange tijd in de bioscoop zien. Bij Mediasluis krijg je op de Sony projectors wat extra Dynamic HDR Modes mee, maar hoe mooi Sony het 4K HDR materiaal ook weet neer te zetten,... bij JVC is het 4K HDR gewoon ontzettend volwassen.

Lagtime vs HDMI 2.1

Hoewel de Sony XW7000 nog steeds geen HDMI 2.1 heeft en is blijven hangen op 4K in 60fps, heeft deze wel een zeer korte beeldverwerking met een Lagtime van 24Ms, wat voor Gamers best prettig is.

De JVC NZ8 heeft ook een zeer snelle beeldverwerking met een Lagtime van 37.1Ms al is dat iets minder snel, maar de JVC NNZ8 heeft een HDMI 2.1 videoboard met een 48Gb p.sec. beeldverwerking en dit op 2x HDMI 2.1 ingangen. Hiermee geeft hij UHD materiaal met gemak weer in 4K-120P, wat inhoud dat je totaal geen flickering meer ziet tijdens het zeer snel om je heen bewegen tijdens het gamen in 4K. Hoe snel het beeld ook beweegt, alles verloopt zeer vloeiend.

Met de toevoeging van HDMI 2.1 heeft deze JVC NZ8 ook nog de mogelijkheid om 8K in 60fps te verwerken en te projecteren. Je leest het goed,... 8K 60P. Deze JVC DLA-NZ8 is een heuse 8K Laserprojector en gebruikt hiervoor een 4x voudige 8K eShift-X techniek. Als je dat combineert met zijn Frame Adaptive HDR en zijn 100% DCI P3 weergave is deze JVC DLA-NZ8 Laserprojector wel heel erg future-proof.

3D Weergave

Beide projectors hebben een aparte 3D Emitter nodig, waarvoor de Sony wel ook nog een aparte adapter kabel nodig heeft die zojuist nog even snel door XpandVision is ontwikkeld.

Met 3D weergave zijn beide projectors niet alleen zeer overtuigend, maar echt geweldig. Beide projectors zetten het 3D mooier neer dan dat je het ooit eerder ergens hebt gezien. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je dit echt moet proberen tijdens een demonstratie hier, want velen hebben hun slechte ervaring weg kunnen spoelen met een nieuwe spectaculaire 3D beleving. Toen ik ze beiden had staan vond ik het eigenlijk best moeilijk om voor het kijken naar 3D een keuze te maken tussen deze twee titanen.

Ik had de JVC DLA-NZ8 al langer in huis en deze vind ik een geweldig 3D beleving geven met een ongelooflijk mooie zwart weergave, waardoor alles met zeer veel diepte wordt neergezet en dit blijkt ook tijdens 3D projectie een enorme aanwinst te zijn voor nog meer realiteit. Materialen zoals stoffen en kleding, maar ook metaal en glas zijn met de JVC bijna voelbaar en dat is tijdens 3D niet anders. Ook tijdens het 3D zie je dat door het diepere zwart als onderliggende bodem objecten zich makkelijker onderscheiden van elkaar en meer los komen van de achtergrond.

De  Sony VPL-XW7000ES gooit juist al zijn beeld versterkende functies uit en moet het dus echt enkel van zijn native panelen hebben. Nu is het native zwart van deze Sony toch wel aardig diep en vooral tijdens de lichtere 3D scènes ziet deze XW7000ES er zeer dynamisch uit met een geloofwaardig diepe zwart weergave. Maar worden de scènes wat donkerder, dan mist deze tijdens een direct vergelijk met de JVC NZ8 wel net dat extra beetje realiteit. Aan de andere kant geeft de  Sony VPL-XW7000ES projector wel weer duidelijk meer licht, waardoor je ook het 3D nog wat groter kunt projecteren en waardoor het gehele 3D beeld nog makkelijker en rustiger voor je ogen is om naar te kijken. Tevens komen lichtgevende dingen zoals lampjes en vuur met deze Sony XW7000 juist weer wat meer helder en mooier over.
Tijdens een test vergelijk met de 3D film Days of future past heeft zo'n Sentinel die gast vast bij zijn metalen hoofd, en dat metaal ziet er met de JVC NZ8 veel realistischer uit dan met de Sony XW7000, maar stralen ze vuur uit hun armen dat spat dat vuur weer veel geloofwaardiger van het scherm af met de Sony XW7000.

Zo snel afwisselend kijken blijft dus toch moeilijk als vergelijk, want je raakt verzadigt van het licht en je ogen vinden het dan moeilijk om weer naar een donkerder beeld terug te gaan. Kijk je eerst een lang stuk op de JVC dan ben je overweldigt met diens beeldkwaliteit, waarbij alles meer loskomt van elkaar, ook in lichte scènes. Kijk je later via de Sony XW7000 naar dat zelfde stuk, dan is je eerste reactie; "Wow lekker helder", maar valt na verloop van tijd toch wel op dat de gehele kwaliteit van het 3D beeld toch iets minder is.
Het is dus eigenlijk meer een keus van wat je mooier vind of wat je prettiger vind.

  • Avatar 3D

Conclusie

Beide projectors zijn kanjes en doen veel dingen zeer spectaculair, inclusief 3D. Ik denk dat het voor je keuze tussen deze twee projectors vooral neerkomt op het formaat van je scherm in je bioscoop, met net wat meer rust en de kortere lagtime van de  Sony VPL-XW7000ES  ten opzichte van  de mogelijkheden die de JVC DLA-NZ8  biedt met zijn HDMI 2.1 verwerking en zeer volwassen 4K HDR 120P weergave in 100% DCI P3 en welke al klaar is voor 8K.

  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull