Review: JVC komt met nieuwe projectors via een gratis firmware update 07/09/20

JVC had voorheen nog wel eens met de X-serie projectors, dat ze in plaats van met een firmware update te komen, meteen maar met een nieuw model uitkwamen. Vaak was het verschil maar klein in functionaliteit. Daarom waren we vorig jaar enorm verrast dat JVC met een firmware update uitkwam, dat best wel een upgrade genoemd mocht worden. Frame Adaptive HDR maakte een enorme sprong vooruit om het HDR tijdens 4K volwaardig te maken.
Maar ook nu weer geeft JVC een traktatie, waarmee de kopers van de N-serie echt wel met een nieuw model te maken krijgen, maar waarvan degene die de N-serie al hebben niet in de kou achtergelaten worden. Dus,... hebben we het over een nieuwe projector Line-Up?

Fysiek houdt JVC het bij de JVC DLA-N5B / DLA-N5W (wit en zwart),- JVC DLA-N7B (zwart) en de JVC DLA-NX9B (zwart), zie foto's. Natuurlijk zijn dit gewoon al top projectors maar qua menustructuur en functionaliteit zijn deze projectors nu toch wel echt anders gaan presteren. De update vorig jaar was zo spectaculair, dat alle andere projector-merken tijdens weergave van 4K met HDR, zonder randapparatuur, het nakijken hadden bij JVC. Ach wat,... zelfs met randapparatuur. Het HDR was op de JVC N-serie opeens zeer volwassen geworden.
Het heeft dus ook een jaar langer geduurd voor Sony met een nieuwe projector is gekomen, de Sony VPL-VW590ES, die nu gelukkig wel ook Sony's eigen versie op Dynamic HDR heeft meegekregen.

Ik schreef net wel dat het 4K Ultra HD met de nieuwe Frame Adaptive HDR functie al helemaal klaar was,... maar tijdens deze Frame Adaptive HDR functie en zeker bij Sony's Dynamic HDR functie wordt tijdens het kalibreren van je projector bij Mediasluis nog steeds ook het 4K met HDR meegenomen en geoptimaliseerd, om echt het uiterste uit je projector te halen en het geprojecteerde beeld te zien zoals het bedoeld is. Vanuit de doos blijft het beeld te donker en worden met name de details in het zwart weggedrukt. Dit is niet zomaar op te lossen door even het zwart omhoog te schroeven en moet echt in combinatie met de witbalans worden uitgebalanceerd.

JVC vond na het spektakel van vorig jaar blijkbaar toch, dat hun N-serie projectors nog wat verbetering konden gebruiken en wat verder getuned konden worden. Het is wel mooi om te zien dat ze hier veel tijd in hebben gestoken en nog mooier,... dat ze dit gratis upgraden.
- Wat zou het bv. fijn zijn als je projector weet hoe groot je scherm is en aan de hand van de lens-positie kan berekenen hoe ver je projector van het scherm staat en het lichtverlies tezamen met de Frame Adaptive HDR kan meenemen bij het instellen van het HDR beeld.
- Ook zou het voor de klant toch wel erg mooi zijn als JVC zelf het film materiaal herkent en de projector hier op kan instellen, zodat de klant niet meer hoeft te wisselen van de gekalibreerde modes. Hoe vaak kwam het bv. niet voor dat je 3D aan het kijken was en je pas na een tijdje erachter kwam dat je de 3D ISF-kalibratie mode nog niet had geladen, met als effect; "WAUW, dit is opeens een stuk beter."

Nou,... het is JVC ook nu weer gelukt om nog voor de jaarwisseling met een gratis nieuwe upgrade 2021 in te gaan. Koop je nu dus een JVC DLA-N5 (Wit of Zwart) JVC DLA-N7B of JVC DLA-NX9B, dan komt deze natuurlijk met die nieuwe firmware.
Maar,... natuurlijk zet Mediasluis voor zijn trouwe klanten die al een N-Serie projector hebben, bij de eerstvolgende gratis her-kalibratie, de nieuwe firmware update er meteen op.
* Dit wordt wel een wat langere her-kalibratie sessie dan normaal, dus houd hier rekening mee.

Als deze N-Serie projectors van JVC nieuw voor je zijn, kun je om een beter beeld te krijgen over uiterlijk, functionaliteit en prestatie hier eerst de volledige review lezen: Review van de JVC DLA-N5 / DLA-RS1000 vs JVC DLA-N7 / DLA-RS2000

In deze firmware review wijd ik namelijk alleen maar uit op de verschillen na de firmware update.
Wat je extra krijgt op de JVC DLA-NX9B kun je hier lezen: Review van de JVC DLA-NX9B / DLA-RS3000

Laten we maar eens snel gaan zien wat deze firmware update zoal doet.

  • JVC DLA-N5W
  • JVC DLA-N7B
  • JVC DLA-NX9B

Firmware 3.5x

Herkenbaar aan de vorige grote update,... is ook nu je projector er ca. 15 minuten mee bezig om de nieuwe firmware te plaatsen.
De lampjes op de projector knipperen dan heen en weer en af en toe blaast de projector flink.
Pas als hij volledig afslaat en er geen licht meer brand is hij klaar.

Deze firmware reset wel de meeste functies op je projector, dus ik raad het af om dit zelf te doen. Daarom ga ik de firmware hier ook niet plaatsen als download. Op de JVC Site kun je dit zelf doen, maar moet je wel eerst een akkoord aanklikken voor eigen risico van de problemen welke je kunt veroorzaken, door je niet te houden aan de update procedure.
Wil je dit toch zelf doen, maak dan foto's van het menu en met name ook de witbalans.
Het CMS blijft gek genoeg wel behouden en ook je instellingen voor de Panel Alignment en de lens posities met zijn geheugens inclusief de namen, zie foto 2.

Wat het eerst opvalt is, dat veel belangrijke onderdelen van het Menu nu anders geplaatst zijn en dan is het even uitzoeken waar alles nu staat. Ik kreeg er wel een glimlach van op mijn gezicht en was met sommige dingen zelf erg blij.
Ik vind het menu en de werking van de projector erg mooi geworden nu, dus laten we maar eens gaan kijken wat er anders is.

  • Firmware Update 3.50
  • Lens Memory

Auto Picture Mode Selectie

Zeg nou zelf,... als man ben je wel gewend aan meerdere afstandsbedieningen op tafel en het drukken op knopjes om al je apparatuur in de juiste stand te krijgen. Maar hoe vaak komt het niet voor dat je vrouw of kinderen alleen thuis zijn en  dan liever maar niet via de projector kijken, omdat ze dat teveel gedoe vinden en ze niet precies weten hoe het allemaal werkt.

Wat ik zelf dus erg mooi vind aan deze nieuwe firmware, is de Auto Picture Mode Selectie functie, omdat de eindgebruiker nu een volledig ISF-gakalibreerde N-serie projector meekrijgt, waarbij hij nergens meer rekening mee hoeft te houden. Zoals je op de foto's al kunt zien kun je elke bron van materiaal aan de juiste mode toekennen en dit zelfs een toepasselijke naam geven. Doe ik dus een ISF-kalibratie voor je in 2K SDR, 3D of 4K HDR, dan geef ik de projector aan in welke Mode hij dat soort materiaal voortaan moet afspelen.

JVC had dit voorheen wel al een beetje, maar alleen voor 4K en zeker niet voor 3D. Dus voorheen kwam het nogal eens voor dat je 3D aan het kijken was en na een tijdje merkte dat het beeld eigenlijk best wel donker was en de kleuren niet zo mooi als normaal. Dan was het weer even tijd voor pauze, om de juiste Mode te laden, welke ik dan wel weer een duidelijke naam had gegeven, maar nu is dat gewoon niet meer nodig.

Als eindgebruiker hoef je nergens meer aan te denken, dan alleen de projector nog Aan te zetten, een film uit te zoeken en kijken maar. Mediasluis verwijst je projector vooraf al naar de juiste ISF-gekalibreerde mode; voor zowel al je SDR materiaal, je 3D films en foto's en voor je 4K HDR materiaal. Zet je in het vervolg dus een willekeurige film op, dan hoef je niet meer de juiste Mode te laden, maar ga je gewoon kijken. De projector doet het allemaal zelf en springt gewoon in de meest optimale ISF-gekalibreerde stand.

  • Auto Pic Mode Select
  • Auto Pic Mode Select keuzes
  • Auto Pic Mode Select toewijzing

Menu Frame Adaptive HDR en HDR Level

Het Frame Adaptive HDR was bij de vorige grote firmware update eigenlijk al heel erg goed. Maar ook dat heeft JVC toch nog weten te verbeteren en wordt het HDR nu toch met nog wat meer nuance geprojecteerd.

Voorheen had de projector voor HDR Level de keuze uit Low, Medium of High en is dit nu in 5 stappen verdeeld met zoals je op foto 2 kunt zien; bovenin Auto HDR gevolgd door -2, -1, 0, 1 of 2. Aan de hand van de Meta Data en de Nits waarden, maakt de projector zijn keuze voor het weergeven in één van deze standen en past het beeld daarna voor elk afzonderlijk beeld (Frame by Frame) aan voor het beste resultaat in HDR. Ook hier kun je weer net als voorheen kiezen uit Static, Frame by Frame of Scene by Scene (zie foto 3), maar per Frame doet hij zijn werk gewoon zeer goed.

Dit alles gaat dus net weer wat preciezer dan voorheen met de vorige firmware waarbij deze stappen voor sommige films misschien net iets te groot waren. Omdat de projector er nu met zijn keuze net tussenin kan gaan zitten is vaak het resultaat toch weer wat mooier als voorheen met net wat meer detail en diepte of juist meer helderheid in het beeld.

Na een degelijke kalibratie zie je dat de projector ook hier weer zeer mooi zijn werk doet en is het echt genieten van de uiterst mooie 4K HDR beelden, welke van het diepste zwart naar de hoogste highlights gaan en zeer gebalanceerd zijn kunsten vertoond.

Ook nu, met deze nieuwe firmware gaat de JVC DLA-N7B en natuurlijk ook de nog betere JVC DLA-NX9B dieper in het zwart en tijdens 4K ook nog eens wat verder qua kleurdiepte. Zoals je kunt zien op foto 4 heb je tijdens het afspelen van 4K HDR materiaal, bij de Color Profile in het 4K hoofdmenu, de keuze om het DCI filter te gebruiken, afgebeeld met BT2020 Wide. De keuze zoals je dit op foto 5 kunt zien, zit er bij de JVC DLA-N5 niet op. Het gebruik van die DCI filter raad ik tijdens 4K ook zeker weer aan, want JVC zet hiermee de kleuren praktisch helemaal op DCI P3, zoals je dat in de bioscoop gewend bent om te zien en dat maakt het 4K met 3840x2160 aan resolutie, HDR oftewel High Dynamic Range en WCG dat staat voor Wide Color Gamut echt helemaal af.

  • Nieuwe Frame Adaptive HDR Menu
  • HDR Level keuze
  • HDR keuze
  • Color Profile met DCI filter
  • Color Profile DCI filter keuze

Theater Optimizer en Screen Adapt

Je hebt tijdens het kijken naar 4K naast de Frame Adaptive HDR instellingen en de HDR Level keuzes ook de mogelijkheid om de Theater Optimizer functie te benutten in combinatie met de Screen Adapt functie. Bij een ISF-gekalibreerde projector van Mediasluis, raad ik het af om deze Theater Optimizer en de Screen Adapt functie te gebruiken. Maar om dit zelf te constateren, kun je het wel gewoon eens Aan zetten, de gegevens invoeren bij Screen Adapt en op Set drukken. Speel dan eens met de Low, Mid of High settings in de Theater Optimizer om zo eens te zien wat er gebeurt. Je kunt het daarna namelijk gewoon weer Uit zetten. Bij het om en om wisselen tussen Aan en Uit zie je duidelijk het verschil.

Deze Theater Optimizer zou in combinatie met de Screen Adapt settings het HDR moeten optimaliseren naar je kijk omgeving, door de gegevens die je hebt ingevoerd voor je schermformaat en Gain toe te passen in de HDR beleving bij de Low, Mid of High werking.

Dat klinkt allemaal geweldig, maar in de praktijk werkt dit gewoon niet zo mooi op een ISF-gekalibreerde projector. Deze functie past namelijk dingen aan die invloed hebben op de ISF-kalibratie en of fine-tuning van het beeld met als eindresultaat dat het telkens minder mooi was. Ik heb hier meerdere testen op losgelaten, maar ik blijf deze functie gewoon niet interessant vinden op een ISF-gekalibreerde projector.

Ik kan wel begrijpen dat als je zo'n projector vanuit de doos wilt gebruiken je alles wilt doen om het 4K HDR toch zo goed mogelijk te kunnen bekijken en daarvoor heeft JVC die functie ook meegegeven. Maar ik kan mij dan eigenlijk weer niet voorstellen dat je zo'n prachtige projector in dit prijssegment ongekalibreerd zou aanschaffen. Komt je projector bij Mediasluis vandaan, dan ziet het 4K met HDR er geweldig uit en laat je deze Theater Optimizer functie beter maar niet knoeien met de kalibratie. Het wordt er dan juist wat minder mooi van. Je projector is namelijk volledig getuned om alles uit je HDR beeld te halen. De Frame Adaptive HDR functie past dit daarna per Frame heel mooi aan op de Metadata van de film en dat gaat gewoonweg fantastisch, maar de Theater Optimizer met Screen Adapt doet dat dus niet.

Soms heb je zo je eigen voorkeuren, of komt de Metadata van een film niet goed door. Dan kun je in zo'n situatie natuurlijk wel handmatig de HDR Level functie wijzigen van Auto naar één van de posities -2, -1, 0, 1 of 2. Het ergste dat je hiermee kunt doen is hooguit de details van het meest heldere wit crushen.

Nu heb ik die Screen Adapt functie nooit echt overtuigend gevonden, maar ik bekijk dit natuurlijk vanuit het oogpunt van een ISF-gekalibreerde projector.

Wil je het beeld thuis toch wat optimaliseren, kijk dan in de reviews van de JVC N-Serie projectors naar de Projectiescherm aanbevelingen, of lees bijvoorbeeld deze review van het door Joe Kane met Da-Lite ontwikkelde kleur neutrale, 100% structuur vrije projectiescherm, met ook nog een zeer brede kijkhoek: Review van HD-Progressive
Ook het plaatsen van je projector kan invloed hebben op de kwaliteit en daarom is dit stuk misschien ook wel interessant voor je: Projector plaatsen en uitlijnen

  • Theater Optimizer
  • Theater Optimizer
  • Screen Settings

MPC Level

Wat ik zeker ook nog kan waarderen, is dat JVC meteen maar alles even meepakt om fijner te tweaken. Ook in het MPC Level menu hoef je eigenlijk niets meer te doen en is dit zeer netjes. De Graphic Mode functie had voorheen betrekking op de eShift van de X-serie projectors en had als functie om de resolutie via deze tool over het beeld te verdelen of om de pixeldichtheid te vergroten. Zo kon je op de N5 en N7B de Graphic Mode maar beter op Normal laten staan, ook bij het kijken naar 4K. De JVC DLA-NX9B daarentegen had in de High-Res stand weer wel enorm voordeel aan deze functie in de High-Res positie, maar dat spreekt vanzelf, want die heeft dan ook weer een eShift-8K functie, welke de andere N-serie projectors moeten missen, met daarnaast ook nog die grote zware, waanzinnige mooie,optisch zeer hoogwaardige lens, met alle logische voordelen vandien, maar dan ga ik weer off-topic.

Nu, met deze nieuwe firmware update geldt dit voor SDR en 3D nog steeds maar,...  kun je voor al je 4K materiaal de Graphic Mode maar beter wel op High-Res zetten, want je ziet meteen verschil. Ik ben erg blij met hoe netjes deze JVC DLA N-serie projectors nu presteren in 4K en wil ook niet meer terug.

  • MPC Level

ISF-kalibraties na firmware 3.5x

Zoals eerder gezegd, is het naderhand updaten van deze nieuwe firmware van invloed op de kalibratie die Mediasluis eventueel al op je projector heeft geplaatst. Ga ik dit opnieuw doen voor je bij een her-kalibratie, heeft deze firmware update dan invloed op het resultaat van uitkomst? Zojuist heb ik nog een nieuwe JVC DLA-N5B verkocht en heb ik die met deze firmware uitgerust omdat deze er nog niet op stond. Aan de ISF-kalibratie voor SDR in REC709 zie je verders geen rare dingen en is dit ook nu nog steeds perfect te doen.

Zoals gewoonlijk loopt de witbalans uiteen, hier best wel flink, maar heb ik dit behoorlijk mooi strak gekregen als ik dat zelf mag zeggen. Met als resultaat; een mooi schoon plaatje op het scherm, waarvan het grijs van zwart naar wit ook zeer netjes blijft zonder verkleuring. Dit kun je in de DeltaE 2000 ook weer terugzien, want alles zit ver onder de DeltaE 3 voor zowel de grijstinten alsook de kleuren. DeltaE 3 is het punt vanwaar je de kleurafwijkingen met het blote oog gaat kunnen zien.

Die afwijkingen vond ik eerlijk gezegd bij deze projector nog wel meevallen zo vanuit de doos, want alleen Rood zat op DeltaE 4, maar geloof mij,... dat overkomt mij niet zo vaak en scheelt echt per projector.

De Gamma Curve zat met 2.2 eigenlijk te laag, want films worden voor thuis op Gamma 2.4 gemasterd en daarom heb ik de gamma curve ook hier weer verhoogt naar 2.4, zoals je kunt zien in de Post-Calibration.

Wat je daar niet kunt zien maar op de CIE-Diagram wel, is dat de Tint en Saturatie van de kleuren in de Pre-Calibration nogal van hun plek verwijdert zijn en alle kanten op gaan. Maar ook deze zijn met het CMS (Color Management System) ook weer zeer netjes op hun plek te krijgen, zoals het voor Blu-ray bedoelt is in REC709. zie de driehoek op het CIE-Diagram van de Post-Calibration.

Wat de ISF-kalibratie betreft zit alles dus gewoon goed bij JVC, ook na deze nieuwe Firmware Update.

  • Pre-Calibration
  • Post-Calibration

Conclusie

Het is in deze tijd van Covid-19 toch mooi om te zien dat ze bij JVC nog steeds druk bezig zijn om een mooi product nog mooier te maken, terwijl ze dit gewoon gratis als een firmware update aan ons meegeven. Dat de projector volledig automatisch te gebruiken is voor mensen die kwaliteit echt wel waarderen, maar technisch niet  geïnteresseerd zijn in knopjes en functies is dit wel echt de projector voor een serieuze 4K High Dynamic bioscoopervaring. Dat zie je al aan de bouw van deze projectors en zag je vorig jaar al aan de prestaties, maar wordt met deze firmware update nog eens beter en mooier.

Nu we zoveel mogelijk binnen moeten blijven is het niet zo'n grote straf meer, zo in je eigen 4K bioscoop thuis met de kwaliteit van een Dolby Cinema Theater. 4K is met deze JVC N-Serie projectors werkelijk een feest voor het oog. Ook nu weer gaan we een periode in met nieuwe 4K Game Consoles en mooie 4K films met een nieuwe mastering zoals; Back to the Future en The Hobbit serie, om zo maar eens wat te noemen. Of wacht maar als Tennet straks uitkomt en thuis in jouw eigen bioscoop in première gaat.

Nu is zo'n grote projectie prachtig natuurlijk, maar dat wordt wel spectaculairder als het geluid ook groots is en helemaal met de 3D Audio formaten zoals Dolby Atmos. Via de moderne AV-Versterkers van tegenwoordig heb je meestal ook meteen een volwaardige 8x3 HDMI Switcher, zodat je met één apparaat al je apparatuur kunt koppelen met je projector en TV. De nieuwe Denon & Marantz AV-Versterkers doen dit nu zelfs in 8K, want ze zijn al met HDMI 2.1 uitgevoerd. Maar,... voor wie vaak tot in de late uurtjes aan het kijken is, maar wel rekening wilt houden met zijn buren of kinderen die al liggen te slapen, heeft JVC zijn JVC Exofield een draadloze Dolby Atmos headset met tevens ook nog een 3x1 HDMI Switcher. Zo kun je gewoon verder genieten met hetzelfde spectaculaire effect, zonder dat je kinderen of je buren wakker liggen van al het geweld dat om je oren vliegt.

  • Back to the Future 4K UltraHD
  • The Hobbit Trilogy 4K UltraHD
  • Exofield Dolby Atmos Experience
  • Harderwater 50, 2993 DW Barendrecht
  • T 0180 85 33 91 - M 06 456 50 925
  • info@mediasluis.nl
NeverDull